Licencja
Studying reversed operational momentum using inhibition of return task
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca bada zjawisko odwróconego impetu arytmetycznego (OM) przy użyciu zadania hamowania powrotu uwagi (IOR) w kontekście arytmetyki niesymbolicznej. Impet arytmetyczny, charakteryzuje się tendencją do przeceniania wyników dodawania i niedoceniania wyników odejmowania i został on powiązany z przesunięciami uwagi przestrzennej wzdłuż umysłowej osi liczbowej. IOR to efekt uwagowy, zgodnie z którym reakcje na bodźce zaprezentowane w miejscu, które chwile wcześniej było w centrum uwagi, są opóźnione. To sprawia, że potencjalna interakcja OM i IOR jest godna rozważenia. Poprzez integrację zadań OM i IOR, niniejsze badanie wnika w to w jaki sposób uwaga przestrzenna wpływa na wyniki arytmetyki umysłowej, szczególnie w kontekście niesymbolicznym. Mimo, że replikacja odwróconego OM nie powiodła się wyniki badania po raz kolejny potwierdzają efekt OM w niesymbolicznych działaniach arytmetycznych. Jednocześnie badanie identyfikuje istotne efekty IOR wpływając tym samym na czasy reakcji w zadaniach arytmetycznych w zależności od rodzaju manipulacji eksperymentalnej. Wyniki te podkreślają złożony związek między uwagą przestrzenną a poznaniem liczbowym, sugerując, że reprezentacje przestrzenne odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu procesów arytmetycznych. Poprzez wykazanie tych mechanizmów, niniejsze badanie przyczynia się do głębszego zrozumienia procesów poznawczych leżących u podstaw poznania matematycznego.
Abstrakt (EN)
This thesis investigates the phenomenon of reversed operational momentum (OM) using an inhibition of return (IOR) task in the domain of nonsymbolic arithmetic. OM, characterized by the tendency to overestimate addition and underestimate subtraction results, has been linked to internal shifts of spatial attention along the mental number line. IOR is an attentional effect where individuals respond slower to stimuli at previously attended locations which makes it worth considering its possible interaction with mental arithmetic. By integrating OM and IOR tasks, this study explores how spatial attention influences arithmetic performance, particularly in nonsymbolic contexts. Despite findings not replicating reversed OM, typical OM effect was once again confirmed in nonsymbolic arithmetic tasks. Concurrently, the study identifies significant IOR effects influencing reaction times in arithmetic tasks depending on the operation. These results underscore the intricate relationship between spatial attention and numerical cognition, suggesting that spatial-numerical representations play a crucial role in shaping arithmetic processes. By elucidating these mechanisms, this research contributes to a deeper understanding of cognitive processes underlying mathematical cognition.