Licencja
Autobiografizm w twórczości Bohumila Hrabala na postawie trylogii Wesele w domu , Vita nouva i Przerwy w zabudowie
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca odnosi się do autobiograficznych wątków obecnych w trylogii Bohumila Hrabala Wesela w domu, Vita Nuova i Przerwy w zabudowie. W całej trylogii obecne są nawiązania do życiorysu Hrabala, ale to on jako autor posiada pełną kontrolę nad tym, co może być zaprezentowane w tekstach oraz jaki cel może temu przyświecać. W ramach pracy przeprowadzono analizę tekstów pod kątem autobiografizmu, aby zaprezentować w jaki sposób pisarz pracuje z motywami nawiązującymi do jego własnego życia. Hrabal ukazuje wątki, które mogą: oznaczać próbę autoterapii i znalezienia wewnętrznego spokoju, przedstawiać jego osobę, jak i źródło swoich inspiracji, przyczyniających się do stworzenia wielu dzieł oraz wywoływać u odbiorcy określone emocje i odczucia np. zaciekawienie czy rozbawienie. Po przeprowadzonym badaniu należy stwierdzić, iż trylogia Hrabala wyróżnia się na tle literatury autobiograficznej i nie spełnia ustalonych przez teoretyków kryteriów (pakt autobiograficzny), aby mogła być nazwana autobiografią. Jednakże wszystkie trzy utwory mogą zostać skategoryzowane jako cykl autobiograficzny, z uwagi na długość utworów oraz wydawanie ich czasem pod wspólnym tytułem (koncepcja cyklu opisana przez Marcina Wołka) oraz jako powieść autobiografizująca, ze względu na bardziej lub mniej wyraźne nawiązania do życia i twórczości Hrabala (pojęcie przedstawione przez Jerzego Smulskiego).
Abstrakt (EN)
This work examines the autobiographical elements present in Bohumil Hrabal’s trilogy: In-House Weddings, Vita Nuova, and Gaps. Throughout the trilogy, Hrabal integrates references to his own life, yet retains full control over how these elements are presented and the purposes they serve. The analysis of these texts in terms of autobiography reveals how Hrabal employs motifs from his life to achieve several aims: to attempt self-therapy and inner peace, to present his persona and the sources of his inspiration, and to evoke specific emotions and feelings in the reader, such as curiosity or amusement. After a thorough examination, it can be concluded that Hrabal's trilogy stands out in the realm of autobiographical literature. It does not conform to the criteria established by theorists of the autobiographical pact to be classified strictly as autobiography. Nevertheless, all three works can be categorized as an autobiographical cycle, owing to their length and the potential to be published under a common title (a concept described by Marcin Wołk). Additionally, they can be seen as an autobiographical novel, due to the explicit and implicit references to Hrabal's life and works (a concept presented by Jerzy Smulski).