Licencja
On the Periphery of Postmodern Discourse: Exploring Emotional Disconnect in Bret Easton Ellis's American Psycho and David Foster Wallace's Infinite Jest
Abstrakt (PL)
W niniejszej pracy została podjęta szczegółowa analiza literacka powieści American Psycho Breta Eastona Ellisa, Infinite Jest Davida Fostera Wallace’a i The Corrections Jonathana Franzena jako utworów wyrażających bunt wobec postmodernizmu jako estetyki kulturowej dominującej w Stanach Zjednoczonych na przełomie XX i XXI wieku. Analiza skupia się na socjologicznych i psychologicznych konsekwencjach dominacji dyskursu postmodernistycznego za jej pośrednie skutki uznając lęk, poczucie beznadziei, apatię, wyobcowanie i samotność których doświadczają jednostki żyjące w społeczeństwie ponowoczesnym. Praca eksploruje również alternatywne dyskursy przedstawione we wcześniej wspomnianych utworach. Analiza wyodrębnia typ postaci obecny we wszystkich powieściach, który autor nazywa 'Inny' (ang. 'the Other'). 'Inni' to jednostki pochodzące z symbolicznej granicy postmodernistycznego dyskursu, pełniące funkcje pomocnicze w stosunku do postaci zmagających się z postnowoczesnością. Analiza opiera się na tekstach krytycznych z zakresu współczesnej kultury i literatury amerykańskiej autorstwa, między innymi, Davida Rando, Wilsona Kaisera, czy Roberta McLaughlina.
Abstrakt (EN)
The paper contains a detailed literary analysis of the novels American Psycho by Bret Easton Ellis, Infinite Jest by David Foster Wallace, and The Corrections by Jonathan Franzen. The author considers these works a rebellion against postmodernism as a cultural aesthetic dominant in the United States at the turn of the 20th and 21st centuries. The analysis focuses on the sociological and psychological consequences of postmodern discourse and considers anxiety, hopelessness, apathy, alienation, and loneliness experienced by individuals living in a postmodern society as its indirect effects. The paper also explores alternative discourses presented in the aforementioned works. The analysis isolates a type of character present in all the novels, which the author calls 'the Other.' 'The Others' originate from the symbolic periphery of the postmodern discourse, and perform auxiliary functions in relation to the characters struggling with postmodernity. The analysis is based on critical texts in the field of contemporary American culture and literature by, among others, David Rando, Wilson Kaiser, and Robert McLaughlin.