Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Analiza motywów podejmowania wykształcenia wyższego na kierunku Pedagogika przez młodych dorosłych w wieku 18-25 lat

Autor
Zagrajek, Nicole
Promotor
Palamer-Kabacińska, Ewa
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy była analiza motywacji młodych dorosłych do podjęcia studiów na kierunku Pedagogika. Istotnym etapem przeprowadzonych badań było ustalenie, które motywy są dominujące, czy przeważa motywacja wewnętrzna czy zewnętrzna. Praca ta nie tylko identyfikuje, które z tych dwóch rodzajów motywacji wskazywane są częściej wśród młodych dorosłych decydujących się na studia pedagogiczne, ale również stara się zrozumieć, jakie konkretne czynniki są istotne i w jaki sposób wpływają one na decyzje edukacyjne studentów. W tym celu do przeprowadzenia badań został zastosowany Internetowy kwestionariusz ankiety, który rozpowszechniony został za pomocą mediów społecznościowych. Aby zapewnić szeroki zasięg i dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, ankieta została udostępniona w grupach studenckich na platformach, takich jak Facebook. Dzięki temu uzyskano wgląd w osobiste motywacje oraz perspektywy na temat wyboru kierunku studiów respondentów. Część teoretyczna przybliżyła terminy oraz koncepcje związane z szeroko pojętym zagadnieniem motywacji oraz aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego. Natomiast w analizie wyników badań własnych kluczowa była Teoria Autodeterminacji autorstwa Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego, która w pełni pozwoliła na ujęcie problematyki związanej z motywacją człowieka w aspekcie wyborów edukacyjnych. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że dominującą motywacją, przyczyniającą się do podejmowania decyzji o studiowaniu jest motywacja wewnętrzna. Analiza wyników wykazała, że dążenie do rozwoju osobistego, rozwijanie pasji i zainteresowań oraz chęć pogłębiania wiedzy są kluczowymi czynnikami decydującymi o wyborze kierunku studiów.

Abstrakt (EN)

The aim of this study was to analyze the motivation of young adults to undertake studies in the field of Pedagogy. An important stage of the research was to determine which motives were dominant, whether internal or external motivation predominated. This work not only identifies which of these two types of motivation are indicated more often among young adults deciding to pursue pedagogical studies, but also tries to understand what specific factors are important and how they influence students' educational decisions. For this purpose, an online survey questionnaire was used to conduct the research, which was distributed via social media. To ensure wide reach and reach the appropriate target group, the survey was shared in student groups on platforms such as Facebook. This provided insight into the respondents' personal motivations and perspectives on choosing their field of study. The theoretical part introduced terms and concepts related to the broadly understood issue of motivation and educational activity of adults. However, in the analysis of the results of own research, the key was the Self-Determination Theory by Richard M. Ryan and Edward L. Deci, which fully allowed for the recognition of issues related to human motivation in the aspect of educational choices. Based on the research conducted, it was found that the dominant motivation contributing to the decision to study is internal motivation. The analysis of the results showed that striving for personal development, developing passions and interests, and the desire to deepen knowledge are the key factors determining the choice of a field of study.

Słowa kluczowe PL
studenci
młodzi dorośli
studia pedagogiczne
motywy
motywacja wewnętrzna
motywacja zewnętrzna
Inny tytuł
Analysis of the motives of young adults aged 18-25 to undertake higher education in Pedagogy
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-02
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty