Master thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

„Droga ku lepszemu poznaniu siebie” Rozwój tożsamościowy podczas wymiany studenckiej Erasmus+ z perspektywy osób studiujących

Author
Woźniakowska, Kinga
Promoter
Cierpka, Anna
Publication date
2024
Abstract (PL)

Celem badania jest eksploracja doświadczeń postrzeganych jako kluczowe dla rozwoju tożsamościowego osób studiujących podczas wymiany Erasmus+ oraz czynników wpływających na dynamikę tych procesów. Niniejsza praca stanowi replikację australijsko-francuskiego badania McKay’a i in. (2022b) w kontekście doświadczeń osób studiujących z Polski. Przyjęto zintegrowany model tożsamości (McKay i in. 2019) oparty o trzy modele teoretyczne: procesu i statusu (Marcia, 1966), kapitału (Cote i Levine, 2002) oraz narracyjny (McAdams, 1996). Przeprowadzono wywiady częściowo ustrukturyzowane z dziesięciorgiem polskich absolwentek i absolwentów mobilności edukacyjnej Erasmus+. Zebrane dane zostały opracowane metodą analizy tematycznej (Braun i Clarke, 2006). Wyniki badania wskazują, że wymiana studencka ma istotne znaczenie na rozwój tożsamości u osób wkraczających w dorosłość. Zidentyfikowano pięć doświadczeń kluczowych dla procesów zmian: (a) Mierzenie się z przeciwnościami losu i nowymi wyzwaniami; (b) formowanie nowych bliskich relacji o charakterze transformacyjnym; (c) zanurzenie w innej kulturze i obcowanie z innością; (d) funkcjonowanie w nowych innych okolicznościach oraz (e) intensywność wrażeń i bogactwo nowych doznań. Wyodrębniono ponadto cztery czynniki wpływające na dynamikę procesów zmian: (a) Postawa otwartości wobec tego, co przynosi życie, (b) otwartość, proaktywność, odwaga do wychodzenia ze strefy komfortu, (c) Poprzednie doświadczenia zagraniczne i związane z mieszkaniem samodzielnie oraz (d) powrót zmienionej osoby do niezmienionego środowiska.

Abstract (EN)

The aim of this study is to explore experiences perceived as key to identity development among students participating in the Erasmus+ exchange program and the factors influencing the dynamics of these developmental processes. This research replicates the Australian-French study by McKay et al. (2022b) in the context of Polish students' experiences. It employs the integrated identity model (McKay et al., 2019), which is based on three theoretical frameworks: the process and status model (Marcia, 1966), the capital model (Côté & Levine, 2002), and the narrative model (McAdams, 1996). Semi-structured interviews were conducted with ten Polish alumni of the Erasmus+ educational mobility program. The data were analyzed using the thematic analysis method (Braun & Clarke, 2006). The findings suggest that student exchange significantly contributes to identity development during emerging adulthood. Five experiences were identified as pivotal to the processes of change: confronting adversities and new challenges, forming new, transformative close relationships, immersion in a different culture and exposure to otherness, functioning in novel and unfamiliar circumstances, and the intensity of experiences and the richness of new sensations. Additionally, four factors influencing the dynamics of these changes were distinguished: an open attitude toward what life brings, openness, proactivity, and courage to step outside the comfort zone, previous international or independent living experiences, and the return of a changed individual to an unchanged environment.

Keywords EN
Erasmus+
student exchange
educational mobility
identity
emerging adulthood
thematic analysis
qualitative research
Alternative Title
„The Path to Better Self-Understanding” Identity Development During Erasmus+ Student Exchange from the Students’ Perspective
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-12-20
Open access license
Closed access