Journal Article
No Thumbnail Available
License

CC-BY-SACC-BY-SA - Attribution-ShareAlike

Wykorzystanie metod kartografii i geowizualizacji w turystyce kulturowej

Author
Kowalczyk, Andrzej
Publication date
2018
Abstract (PL)

W turystyce kulturowej, podobnie jak ma to miejsce w większości innych rodzajów turystyki, istotną rolę odgrywają mapy i środki tzw. geowizualizacji. Mapy przede wszystkim służą turystom w planowaniu wyjazdu, pozwalają im dotrzeć do celu, jak również umożliwiają poruszanie się po obszarze będącym celem wyjazdu. W związku z różnymi formami turystyki kulturowej nadające się do jej uprawiania mapy można podzielić na szereg kategorii. Przede wszystkim na mapy ogólnoturystyczne (krajoznawcze) oraz na mapy specjalistyczne. Te drugie wynikają z różnorodnych potrzeb i preferencji turystów. Wśród map specjalistycznych można wyróżnić mapy przedstawiające zabytki materialne (czasami mapa obejmuje tylko określony rodzaj zabytków), miejsca ważnych wydarzeń historycznych, miejsca kultu religijnego, obiekty militarne, skanseny i inne atrakcje o charakterze etnograficznym, atrakcje warte odwiedzenia z powodu walorów kulinarnych itp. Mapy te mogą obejmować całe państwa, regiony lub jednostki przestrzenne niższego rzędu. Chociaż mapy przedstawiające atrakcje kulturowe były wydawane już od chwili powstania współczesnej turystyki, jej rozwój i rozwój kartografii sprawiły, że ilość wydawnictw kartograficznych poświęconych kwestiom kulturowym w ostatnich dekadach znacznie wzrosła. Jest to przyczyną pojawienia się pewnych problemów, gdyż często mapy dla turystów interesujących się kulturą są wydawane przez osoby i instytucje nie mające odpowiedniego przygotowania kartograficznego lub nawet geograficznego. W ostatnich latach, w związku z szybkim rozwojem technologii informatycznych, w turystyce coraz częściej wykorzystywane są metody określane mianem geowizualizacji. Również i one były od dawna wykorzystywane w prezentacji obiektów i zjawisk interesujących osoby uprawiające turystykę kulturową, ale upowszechnienie się komputerów, pojawienie się Internetu oraz aplikacji mobilnych spowodowało, że ich znaczenie w przedstawianiu atrakcji mogących zainteresować turystów jeszcze bardziej wzrosło.

Keywords PL
turystyka
kartografia
geowizualizacja
mapy
PBN discipline
socio-economic geography and spatial management
Journal
Cultural Tourism Scientific Journal
Volume
5
Pages from-to
80-106
Open access license
Attribution-ShareAlike