Licencja
Georgian School Social Workers' Perspectives on the Concept of Multilevel Practice and the Challenges of Its Application
Abstrakt (PL)
Niniejsze badanie analizuje postrzeganie, role i wyzwania gruzińskich szkolnych pracowników socjalnych w zakresie ich zaangażowania w wielopoziomową praktykę w ramach systemu edukacji. Pomimo teoretycznej promocji wielopoziomowej praktyki, która obejmuje poziomy mikro, mezzo i makro, szkolni pracownicy socjalni w Gruzji działają głównie na poziomach mikro i mezzo. Aby rozwiązać tę kwestię, w badaniu opracowano główne pytanie badawcze: Jakie są bariery utrudniające aktywne zaangażowanie w wielopoziomową praktykę, z którymi borykają się gruzińscy szkolni pracownicy socjalni? Następnie postawiono trzy pytania pomocnicze: 1) Jakie role i zadania obejmuje praktyka szkolnych pracowników socjalnych w gruzińskich placówkach edukacyjnych? 2) Jakie są poglądy gruzińskich szkolnych pracowników socjalnych na koncepcję wielopoziomowej praktyki w kontekście ich ról zawodowych? 3) W jaki sposób gruzińscy szkolni pracownicy socjalni są zaangażowani w wielopoziomową praktykę w kontekście swoich ról zawodowych? Aby odpowiedzieć na te pytania, w badaniu wykorzystano podejście jakościowe, przeprowadzając częściowo ustrukturyzowane wywiady z pięcioma szkolnymi pracownikami socjalnymi. Dane do badania zostały zebrane poprzez indywidualne i wspólne wywiady, co pozwoliło na dogłębną eksplorację doświadczeń i perspektyw respondentów. Analiza tematyczna została wykorzystana do przetworzenia i interpretacji danych w celu zidentyfikowania głównych tematów związanych z praktyką i wyzwaniami szkolnej pracy socjalnej w Gruzji. Ustalenia ujawniły, że gruzińscy szkolni pracownicy socjalni są mocno obciążeni zadaniami na poziomie mikro i mezzo, koncentrując się przede wszystkim na bezpośrednich interwencjach z uczniami i rodzinami. Brak konkretnych szkoleń dostosowanych do warunków szkolnych, niewystarczające wsparcie organizacyjne i niewystarczająca współpraca międzyprofesjonalna stanowią istotne bariery dla angażowania się w szersze interwencje na poziomie makro. Pomimo teoretycznego zrozumienia i otwartości na wielopoziomową praktykę, praktyczne zastosowanie tych koncepcji pozostaje ograniczone z powodu tych wyzwań. Wyniki badania sugerują, że poprawa szkolenia i edukacji szkolnych pracowników socjalnych, promowanie silniejszej współpracy międzyprofesjonalnej oraz wspieranie zmian w polityce w celu wspierania programów profilaktycznych są kluczowymi krokami w kierunku poprawy skuteczności szkolnej pracy socjalnej w Gruzji. Zajmując się tymi kwestiami, szkolni pracownicy socjalni będą lepiej wyposażeni w wiedzę i umiejętności promowania zmian społecznych, rozwoju i dobrostanu uczniów, ostatecznie przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.
Abstrakt (EN)
This research explores the perceptions, roles, and challenges of Georgian school social workers regarding their involvement in multilevel practice within the educational system. Despite the theoretical promotion of multilevel practice, which includes micro, mezzo, and macro levels, school social workers in Georgia mainly operate at the micro and mezzo levels. To address this issue, the study has developed the main research question: What are the hindering barriers to active involvement in multilevel practice faced by Georgian school social workers? This is followed by three sub-questions: 1) What roles and tasks does the practice of school social workers include in Georgian educational settings? 2) What are the views of Georgian school social workers on the concept of multilevel practice within the context of their professional roles? 3) In what ways are Georgian school social workers involved in multilevel practice within the context of their professional roles? To answer these questions, the study utilized a qualitative approach, conducting semi-structured interviews with five school social workers. The data for the study were collected through individual and joint interviews, allowing for an in-depth exploration of respondents’ experiences and perspectives. Thematic analysis was used to process and interpret the data to identify the main themes related to the practice and challenges of school social work in Georgia. The findings revealed that Georgian school social workers are heavily burdened with tasks at the micro and mezzo levels, focusing primarily on direct interventions with students and families. The lack of specific training tailored to school settings, inadequate organizational support, and insufficient interprofessional collaboration are significant barriers to engaging in broader, macro-level interventions. Despite their theoretical understanding and receptivity to multilevel practice, the practical application of these concepts remains limited due to these challenges. The study findings suggest that improving the training and education of school social workers, promoting a stronger interprofessional collaboration, and advocating for policy changes to support preventive programs are crucial steps toward improving the effectiveness of school social work in Georgia. By addressing these issues, school social workers will be better equipped with knowledge and skills to promote social change, development, and the well-being of students, ultimately contributing to the sustainability of society