Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Czyja Ukraina? O wczesnej „szkole ukraińskiej” w perspektywie postkolonialnej

Autor
Kuczer, Mikołaj
Promotor
Jędrzejewski, Tomasz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W niniejszej pracy staram się przeanalizować postkolonialne aspekty „szkoły ukraińskiej” polskiego romantyzmu w utworach Antoniego Malczewskiego, Seweryna Goszczyńskiego i Józefa Bohdana Zaleskiego. Skoncentruję się w tym celu na kilku polach tematycznych takich jak historia, język czy postać Kozaka w literaturze. Z tych rozważań formułuję następnie refleksję o zasadności stosowania tez postkolonialnych do specyfiki społeczno-polityczno-kulturalnej krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W tym kontekście chcę przedstawić argumenty za tezą, że postkolonializm nie może być bezpośrednio adaptowany do realiów niezachodnich z powodu licznych rozbieżności. Przykładem tychże będą relacje między Polską a Ukrainą odzwierciedlone w literaturze „szkoły ukraińskiej”. W zakończeniu piszę o potrzebie stworzenia nurtu, którego podstawą mogą być osiągnięcia postkolonializmu, ale który będzie w zasadniczy sposób osadzony w doświadczeniach Europy Środkowo-Wschodniej.

Słowa kluczowe PL
postkolonializm
tożsamość
szkoła ukraińska
Antoni Malczewski
Seweryn Goszczyński
Józef Bohdan Zaleski
Kozak romantyczny
Inny tytuł
Ukraine, but whose? Early Ukrainian school of polish romanticism in postcolonial perspective
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty