Licencja
Czyja Ukraina? O wczesnej „szkole ukraińskiej” w perspektywie postkolonialnej
Abstrakt (PL)
W niniejszej pracy staram się przeanalizować postkolonialne aspekty „szkoły ukraińskiej” polskiego romantyzmu w utworach Antoniego Malczewskiego, Seweryna Goszczyńskiego i Józefa Bohdana Zaleskiego. Skoncentruję się w tym celu na kilku polach tematycznych takich jak historia, język czy postać Kozaka w literaturze. Z tych rozważań formułuję następnie refleksję o zasadności stosowania tez postkolonialnych do specyfiki społeczno-polityczno-kulturalnej krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W tym kontekście chcę przedstawić argumenty za tezą, że postkolonializm nie może być bezpośrednio adaptowany do realiów niezachodnich z powodu licznych rozbieżności. Przykładem tychże będą relacje między Polską a Ukrainą odzwierciedlone w literaturze „szkoły ukraińskiej”. W zakończeniu piszę o potrzebie stworzenia nurtu, którego podstawą mogą być osiągnięcia postkolonializmu, ale który będzie w zasadniczy sposób osadzony w doświadczeniach Europy Środkowo-Wschodniej.