Licencja
Cyberprzemoc wśród młodzieży szkolnej w Polsce
Abstrakt (PL)
Praca koncentruje się na tematyce związanej z cyberprzemocą wśród młodzieży szkolnej w Polsce. Dokonałem w niej jakościowej analizy treści dostępnej literatury przedmiotu, dzięki czemu w sposób uporządkowany przestawiłem zagadnienia teoretyczne, dotyczące omawianego tematu. Skupiłem się w niej nie tylko na osobie doznającej przemocy, ale także i na sprawcy oraz jego motywach. Poza tym przedstawiłem poszczególne typy cyberprzemocy oraz metody zapobiegania temu zjawisku. Zaprezentowałem także stosowane w przeszłości akcje profilaktyczne i programy szkolne, które w zamierzeniu miały przeciwdziałać zjawisku przemocy Internetowej wśród adolescentów. Dokonałem ich analizy pod kątem użyteczności i stosowanych w nich metod. Poddałem również analizie wybrane przepisy polskiego ustawodawstwa, co pozwoliło mi na przyporządkowanie określonych zachowań przemocowych, do odpowiedniej kwalifikacji prawnej. Praca zawiera także analizę dotychczasowych badań w zakresie cyberprzemocy wśród młodzieży w Polsce. Są to badania Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Najwyższej Izby Kontroli. Stanowią one cenne źródło wiedzy, które posłużyło mi do syntezy wyników, która została uzupełniona o wiedzę pochodzącą z badań „Przestępczość i zachowania antyspołeczne nieletnich we współczesnej Polsce”. Badania te realizowane były przez Zakład Kryminologii Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, przy których to brałem udział jako osoba badająca akta. W ramach dalszych prac badawczych wyodrębniłem 56 spraw dotyczących cyberprzemocy wśród nieletnich z 1156 spraw sądowych, które zakończyły się postanowieniem w 2019 r., a które były przedmiotem badania. Uzyskane dane poddałem analizie, a wyniki pozwoliły na stworzenie wartościowych wniosków. Ponadto z akt sądowych dokonałem wyboru poszczególnych przypadków nieletnich, które obrazują poszczególne formy cyberprzemocy.
Abstrakt (EN)
The work focuses on the topic of cyberbullying among school youth in Poland. I conducted a qualitative analysis of the available literature on the subject, which allowed me to systematically present theoretical issues related to the discussed topic. I focused not only on the victim but also on the perpetrator and their motives. Additionally, I presented different types of cyberbullying and methods of preventing this phenomenon. I also presented past preventive actions and school programs intended to counteract online violence among adolescents. I analyzed these initiatives in terms of their usefulness and the methods used. I also analyzed selected provisions of Polish legislation, which allowed me to assign specific violent behaviors to the appropriate legal qualifications. The work also includes an analysis of previous research on cyberbullying among youth in Poland. These are studies by the National Research Institute NASK and the Supreme Audit Office. They provide valuable knowledge, which I used to synthesize results supplemented by information from the study Juvenile Crime and Antisocial Behavior in Contemporary Poland. This research was carried out by the Department of Criminology of the Institute of Legal Sciences of the Polish Academy of Sciences, where I participated as a researcher examining files. In the course of further research, I identified 56 cases related to cyberbullying among minors from 1156 court cases that ended with a ruling in 2019 and were the subject of the study. I analyzed the obtained data, and the results allowed me to create valuable conclusions. Moreover, I selected specific cases of minors from court files that illustrate different forms of cyberbullying.