Licencja
Poeta w mieście, miasto w poecie. Warszawa w twórczości Mirona Białoszewskiego
Abstrakt (PL)
Przedmiotem badań jest autotopobiografia Mirona Białoszewskiego. Poeta był związany życiem i twórczością z Warszawą, w której się urodził i mieszkał przez całe życie. Był świadkiem przemian swojego rodzinnego miasta od lat 20. XX w., przez zagładę w trakcie Powstania Warszawskiego, po odbudowę i przebudowę w latach powojennych. Zmieniając miejsca zamieszkania, tworzył osobistą, „osobną” mapę miejsc i powiązań między nimi, które były suwerennym tematem jego twórczości. Celem niniejszej pracy jest ponowne, współczesne odczytanie osobistej mapy miasta Mirona Białoszewskiego w nurcie geopoetyki oraz uaktualnienie recepcji pamięci o poecie w dzisiejszej przestrzeni i tkance miejskiej Warszawy. Część pierwsza stanowi zarys podejścia topobiograficznego w badaniach literackich. W części drugiej przedstawiono w skrócie historię miejsc zamieszkiwanych przez Mirona Białoszewskiego oraz autobiograficzne i literackie relacje poety z opisywanymi rejonami. Rozdział 3 przybliża jego „praktyki miejskie”, czyli sposób poznawania i przetwarzania przestrzeni. W części czwartej zebrano i opisano stan recepcji twórczości Mirona Białoszewskiego i pamięć o nim we współczesnej, szeroko pojętej przestrzeni Warszawy, obejmującej m.in.: ślady w fizycznej tkance miasta, wydarzenia kulturalne, aktywności on-line. Aneksem do pracy jest część zdjęciowa, będąca częściowo dokumentalnym, częściowo impresyjnym zapisem fotograficznym rejonów Warszawy związanych z Mironem Białoszewskim, inspirowanym jego twórczością. Zdjęcia wykonał autor pracy w latach 1990-2024.
Abstrakt (EN)
The subject of the research is autotopobiography of Miron Białoszewski. The poet was connected with Warsaw, where he was born and lived throughout his life. He witnessed the transformation of his hometown from the 20s of the twentieth century, through the extermination during the Warsaw Uprising, to the reconstruction and reconstruction in the post-war years. By changing places of residence, he created a personal, separate map of places and connections between them, which were the sovereign theme of his work. The aim of this work is to re-read Miron Białoszewski's personal map of the city in the field of geopoetics and to update the reception of the poet's memory in today's space and urban structure of Warsaw. The first part is an outline of the topobiographical approach in literary studiem. The second part briefly presents the history of the places inhabited by Miron Białoszewski and the poet's autobiographical and literary relations with the described regions. Chapter 3 introduces his urban practices, that is the way he learns about and processes space. The fourth part collects and describes the state of reception of Miron Białoszewski's work and the memory of him in the contemporary, broadly understood space of Warsaw, including, among others: traces in the physical tissue of the city, cultural events, on-line activities. The fourth part collects and describes the state of reception of Miron Białoszewski's work and the memory of him in the contemporary, broadly understood space of Warsaw, including, among others: traces in the physical tissue of the city, cultural events, on-line activities. The annex to the work is the photographic part, which is partly a documentary, partly impressionistic photographic record of the regions of Warsaw associated with Miron Białoszewski, inspired by his work. The photos were taken by the author of the work in the years 1990-2024.