Licencja
Capturing the value of international staff mobility in higher education : a customer-dominant logic approach
Abstrakt (PL)
Jednym z celów Procesu Bolońskiego jest stworzenie zintegrowanego system szkolnictwa wyższego w Europie, czemu ma sprzyjać międzynarodowa mobilność pracowników akademickich. Uczelnie podejmują aktywne działania w celu zwiększania poziomu internacjonalizacji i zachęcają pracowników do mobilności. Jednocześnie, rzadko podejmowane są rozważania w jaki sposób mobilności te przyczyniają się do osiągnięcia tego celu oraz do tworzenia wartości. Celem tego artykułu jest analiza i lepsze zrozumienie doświadczenia międzynarodowej mobilności pracowników akademickich z punktu widzenia procesu tworzenia wartości. Zastosowano jakościowe metody badawcze w postaci indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz wywiadów grupowych z 22 uczestnikami. Jako rama teoretyczna zastosowana została logika dominacji klienta, dzięki czemu zidentyfikowano czynniki sprzyjające współtworzeniu wartości oraz wyłaniające się typy wartości (np. wartość indywidualna i dzielona, wartość jednorazowa i podłużna). Zbadano także kontekst współtworzenia wartości i omówiono wpływ czynników takich jak osobowość, wcześniejsze doświadczenia, sytuacja w domu oraz wsparcie instytucji przyjmującej. Wyniki mają charakter eksploracyjny, w związku z tym zaleca się przeprowadzenia badania ilościowego, a także analiza w czasie rzeczywistym (podczas mobilności) może przynieść dalsze interesujące spostrzeżenia. Artykuł ma charakter interdyscyplinarny i łączy dziedziny marketingu i szkolnictwa wyższego. Co więcej, badania nad pracownikami akademickimi są stosunkowo rzadkie, a niniejsze opracowanie zapewnia nowe spojrzenie na ich doświadczenia prowadzące do tworzenia wartości dla osób i instytucji.
Abstrakt (EN)
According to one of the ‘Bologna Process’ founding principles, international staff mobility is meant to create a converged system of higher education across Europe. Universities actively pursue internationalization paths and encourage staff mobility, however, hardly anyone attempts to explain how this can be achieved and how to make sure that such mobilities lead to value creation. This paper aims at analysing and better understanding of the experience of an international mobility of academic staff from the perspective of value creation process. Qualitative research methods are used: a combination of individual in depth interviews and focus group interviews with 22 participants. We apply customer-dominant logic perspective in order to identify the drivers of value co-creation and emerging value types. The study identifies multiple types of value emerging from a mobility experience (e.g. individual and shared value, one-off and longitudinal value). Also, the value co-creation context is investigated and an influence of factors such as personality, previous experiences, situation at home and host institution and their support are discussed. The results are of exploratory nature, it is advised that a quantitative study should follow. Also, the use of post-event interviews is a limitation and other methods could bring interesting insights (e.g. longitudinal real-time analysis). The paper is multidisciplinary and combines the higher education and marketing fields of research. Moreover, research on academic personnel is relatively scarce and this study provides a new perspective on their experiences leading to value creation for the person and the institution.