Licencja
Ochrona konsumenta w ramach handlu elektronicznego
Abstrakt (PL)
W niniejszej pracy została poruszona problematyka ochrony konsumenta w ramach handlu elektronicznego. Przedmiotem rozważań była analiza sytuacji prawnej konsumenta jako słabszej strony stosunku prawnego z przedsiębiorcą. W tym celu dokonana została wykładnia statusu prawnego konsumenta w świetle prawa polskiego oraz unijnego. Wskazano również najważniejsze instytucje powołane do ochrony interesów konsumenta. Następnie przeprowadzono analizę pojęcia handlu elektronicznego, uwzględniając czynniki wpływające na dynamiczny rozwój tego sektora. Wskazane zostały najważniejsze regulacje prawne warunkujące funkcjonowanie obrotu elektronicznego na płaszczyźnie międzynarodowej oraz krajowej. Uwzględniono także prawne aspekty zawierania umów elektronicznych, zwracając szczególną uwagę na problematykę oświadczeń woli w postaci elektronicznej. W dalszej kolejności omówiono instrumenty prawnej ochrony konsumenta specyficzne dla umów zawieranych na odległość, tj. obowiązki informacyjne przedsiębiorcy oraz prawo odstąpienia od umowy na gruncie ustawy o prawach konsumenta. Analiza poszczególnych rozwiązań prawnych została dokonana z uwzględnieniem poglądów wyrażanych w doktrynie oraz na podstawie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sądu Najwyższego i sądów powszechnych.
Abstrakt (EN)
This paper addresses the issue of consumer protection in e-commerce. The subject of consideration is the analysis of the legal situation of the consumer as the weaker party of the legal relationship with the entrepreneur. For this purpose, the legal status of the consumer is interpreted in the light of Polish and EU law. The most important institutions established for the protection of consumer interests are also indicated. Next, the notion of e-commerce is analysed, considering the factors influencing the dynamic development of this sector. The most important legal regulations conditioning the functioning of electronic trade at the international and national levels are highlighted. The legal aspects of concluding electronic contracts are also considered, with particular attention to the issue of declarations of intent in electronic form. Subsequently, the legal instruments of consumer protection specific to distance contracts, i.e. the information obligations of the entrepreneur and the right of withdrawal under the Consumer Rights Act, are discussed. The analysis of individual legal solutions takes into account the views expressed in the doctrine and the case law of the Court of Justice of the European Union, the Supreme Court, and common courts.