Licencja
Konwenty fantastyki jako przestrzenie doświadczeń
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy jest wykazanie, że konwenty fantastyki wpisują się w koncepcje przestrzeni doświadczeń. Koncepcja przestrzeni doświadczeń, w polskiej literaturze przedmiotu przybliżona m.in. przez A. Stasiaka (2019), została zaadaptowana z koncepcji gospodarki doświadczeń (J. Pines, J. H. Gilmore 1998) na potrzeby badań nad turystyką. Przestrzeń doświadczeń to forma przestrzeni turystycznej, która przez to, jak jest zagospodarowana i jakie zachodzą w niej interakcje, pozostawia wśród odwiedzających wspomnienie dobrze (albo źle) spędzonego czasu. W niniejszej pracy, ta koncepcja zostanie zastosowana do badania konwentów fantastyki, czyli wydarzeń na których fani twórczości fantastycznej biorą udział w aktywnościach i spotkaniach z nią związanych. Za studia przypadków wybrano trzy konwenty fantastyki które odbyły się w Polsce w 2022 roku. Były to Pyrkon w Poznaniu, SkierCon w Skierniewicach i Copernicon w Toruniu. Badanym konwentom zostały przypisane różne skale, związane z liczbą odwiedzających. Pyrkon został uznany za konwent o skali międzynarodowej (56 tys. odwiedzających), za to SkierCon i Copernicon odbywały się w skali lokalnej (odpowiednio 1 tys. i 3 tys. uczestników). W badaniu wykorzystano jakościowe narzędzia badawcze: obserwację uczestniczącą oraz częściowo ustrukturyzowane wywiady. Łącznie odwiedzone zostały dwadzieścia trzy wydarzenia odbywające się w ramach wcześniej wspomnianych konwentów, oraz przeprowadzono siedem wywiadów z dziesięcioma osobami (sześć wywiadów z jednym respondentem, oraz jeden wywiad grupowy). Z pracy wynika, że konwenty fantastyki są przestrzeniami doświadczeń, które spełniają założenia koncepcji przedstawione przez wcześniejszych badaczy (J. Pines oraz J. H. Gilmore, 1998; L. Mossberg, 2007; A. Stasiak, 2019; Z. Chen 2022).