Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Oczekiwania licealnej młodzieży względem edukacji seksualnej prowadzonej w szkołach

Autor
Kucharska, Aleksandra
Promotor
Przanowska, Małgorzata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem pracy było przybliżenie zagadnień związanych z seksualnością, jak również poznanie oczekiwań młodych ludzi względem edukacji seksualnej. W części teoretycznej, w pierwszym rozdziale pracy, opisano podejścia do seksualności, wybrane modele rozwoju psychoseksualnego oraz prawa seksualne człowieka. Drugi rozdział poświęcono definicji edukacji seksualnej oraz jej typom. Dokonano przeglądu badań dotyczących konsekwencji edukacji seksualnej oraz opisano zjawisko tabu seksualnego. W kolejnym rozdziale pracy przybliżono historię edukacji seksualnej w Polsce oraz przedstawiono badania dotyczące opinii uczniów na temat lekcji wychowania do życia w rodzinie i nieformalnej edukacji seksualnej. W czwartym rozdziale pracy opisano cel oraz metodę badania. Celem badania było poznanie oczekiwań licealnej młodzieży względem edukacji seksualnej prowadzonej w szkołach. Badanie wykonano metodą jakościową, przeprowadzając sześć wywiadów pogłębionych nieustrukturyzowanych z młodzieżą w wieku 18-20 lat. W piątym rozdziale opisano wyniki badania, które pokazały, że osoby badane miały różne oczekiwania względem edukacji seksualnej. Wszyscy uczestnicy zgadzali się jednak co do tego, że edukacja seksualna powinna być prowadzona w szkołach. Wśród tematów, które wszyscy badani uznali za ważne, znalazły się: antykoncepcja, choroby przenoszone drogą płciową, menstruacja i relacje międzyludzkie. Osoby badane oczekiwały od prowadzącego edukację seksualną odnoszenia się do uczniów z szacunkiem, obiektywnego podejścia i zapewnienia przestrzeni na dyskusję. W szóstym rozdziale przeprowadzono dyskusję wyników. Wyniki badania ukazały zróżnicowane sposoby myślenia młodych ludzi, które wpływały na różnorodne wizje edukacji seksualnej. Badanie stanowi krok ku włączeniu młodych dorosłych w dyskusję nad formą ich szkolnej edukacji seksualnej.

Abstrakt (EN)

The purpose of the paper was to explore issues related to sexuality as well as to gain insight into young people’s expectations of sex education. The first chapter in the theoretical part of the paper describes approaches to sexuality, selected models of psychosexual development, and sexual rights. The second chapter is dedicated to the definition of sex education and its types. Research on the consequences of sex education was reviewed, as well as the phenomenon of sexual taboos was described. The next chapter of the paper gives an overview of the history of sex education in Poland and presents research on students' opinions about family life education classes and informal sex education. The fourth chapter of the paper describes the goal and method of the study. The aim of the study was to recognize the expectations of high school students regarding sex education conducted in schools. The study was carried out using a qualitative method, by conducting six unstructured in-depth interviews with young people aged 18-20. The fifth chapter describes the results of the study, which showed that respondents had different expectations of sex education. However, all participants agreed that sex education should be conducted at schools. Contraception, sexually transmitted diseases, menstruation, and interpersonal relationships were among the topics that all respondents considered important. Participants expected the sex education instructor to address students with respect, take an objective approach and provide space for discussion. In the sixth chapter, a discussion of the results was conducted. The results of the study showed the diverse ways of young people's mindsets which influenced various visions of sex education. The study is a step toward including young people in the discussion on the form of their school sex education.

Słowa kluczowe PL
Edukacja seksualna
wychowanie do życia w rodzinie
seksualność
młodzież
Inny tytuł
High school adolescents' expectations regarding sex education provided at schools
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-01
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty