Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Attitudes toward African American English among Polish L2 learners of English

Autor
Leszczyńska, Weronika
Promotor
Mołczanow, Janina
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest analiza postrzegania akcentu w kontekście socjofonetycznym przez Polaków uczących się języka angielskiego. Część teoretyczna składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera debatę na temat ustalenia amerykańskiej standardowej odmiany języka angielskiego, a także historię rasizmu wobec czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych i sposób, w jaki objawia się w dzisiejszych czasach. Jest również zawarty podrozdział o rasizmie w Polsce. Stanowi to wprowadzenie do opisu różnic między fonetyką amerykańskiej standardowej odmiany języka angielskiego a fonetyką akcentu afroamerykańskiego. Drugi rozdział jest poświęcony postawom wobec akcentu afroamerykańskiego wśród nosicieli języka angielskiego w Stanach Zjednoczonych oraz osób uczących się języka angielskiego w innych krajach. Jak wykazują badania opisane w tej sekcji, nie tylko Amerykanie, ale również Europejczycy i Azjaci przejawiają negatywną postawę wobec tej odmiany. Część praktyczna zawiera badanie opinii Polaków uczących się języka angielskiego na temat akcentu afroamerykańskiego w zestawieniu ze standardową odmianą. Analiza ilościowa uzyskanych wyników wykazuje, że Polacy nie przejawiają negatywnej postawy wobec akcentu afroamerykańskiego.

Abstrakt (EN)

The aim of the thesis is to analyse the sociophonetic perception of the accent among Polish learners of English. The theoretical part consists of two chapters. The first chapter includes the debate of establishing the standard speech of American English, along with the history of racism towards the Black community in the United States and how the issue manifests itself in modern times. Additionally, there is a section about racism in Poland. This constitutes an introduction to the description of differences between Standard American English (SAE) and African American English (AAE) phonetics. The second chapter is devoted to the attitudes towards AAE among native speakers of English in the United States and L2 English speakers in other countries. As proved by the studies described in this section, there is a negative bias towards the speech not only in America, but also in European and Asian countries. The practical part contains the study on perception of AAE, juxtaposed to SAE, among Polish learners of English to examine whether the Polish nation holds the same bias towards the accent. It includes the quantitative analysis of the obtained results, which ultimately does not indicate a negative attitude towards AAE.

Słowa kluczowe PL
Socjolingwistyka
socjofonetyka
akcent amerykański
akcent standardowy
akcent afroamerykański
percepcja
rasizm
Inny tytuł
Postawy wobec akcentu afroamerykańskiego wśród Polaków uczących się języka angielskiego.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty