Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

“Stereotyp kobiety i mężczyzny w reklamach wybranych marek farmaceutycznych na polskim rynku w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku’’

Autor
Szklarczyk, Michalina
Promotor
Miotk, Anna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Reklamy, oglądane przez społeczeństwo niemal codziennie, kształtują decyzje zakupowe, styl, a nawet poglądy oglądających. Wiele z nich wykorzystuje różne, czasem nawet radykalne techniki, by zachęcić widzów do zakupu konkretnego produktu. Za cel pracy licencjackiej, autorka podjęła się zbadania, jak ukazywane są obie płcie, męska i żeńska w reklamach marek farmaceutycznych. Analizie zostały poddane reklamy z dwóch kategorii produktów: leków OTC na potencję oraz środków odchudzających. Motywacją autorki do podjęcia takiego tematu była obserwacja tego, jak negatywnie nacechowane stereotypy są ukazywane w spotach reklamowych produktów farmaceutycznych. Przybliżona została teoria marketingu i pojęcia z nim związane takie jak: rynek, potrzeby, produkt czy relacje. Autorka wyjaśnia czym jest marka i przez jakie poziomy można ją definiować. Opisane zostały również pojęcia: reklamy, stereotypu i płci kulturowej. Do analizy treści zostało wybranych dziesięć spotów reklamowych znajdujących się w serwisie YouTube. Spośród reklam leków OTC analizowane zostały marki: Braveran, Mensil, Maxon, Maxigra i Valinger, natomiast marki środków odchudzających to Linea, Simpliq, Asystor Slim, Figura i Goodbye Appetite.

Abstrakt (EN)

Advertisements, viewed by the public almost daily, shape the purchasing decisions, style and even beliefs of viewers. Many of them use different, sometimes even radical, techniques to encourage viewers to buy a particular product. As the aim of her bachelor's thesis, the author set out to investigate how both genders, male and female, are portrayed in advertisements for pharmaceutical brands. Advertisements from two product categories were analysed: OTC potency drugs and weight-loss products. The author's motivation to take up this topic was to observe how negatively stereotypes are portrayed in advertising spots for pharmaceutical products. Marketing theory and related concepts such as market, needs, product and relationships are introduced. The author explains what a brand is and through which levels it can be defined. The concepts of advertising, stereotype and gender are also described. Ten advertising spots found on YouTube were selected for content analysis. Of the advertisements for OTC drugs, the brands analysed were Braveran, Mensil, Maxon, Maxigra and Valinger, while the brands of weight-loss products were Linea, Simpliq, Asystor Slim, Figura and Goodbye Appetite.

Słowa kluczowe PL
marketing
reklama
stereotyp
płeć kulturowa
Inny tytuł
“Male and female stereotypes in advertisements of selected pharmaceutical brands on the Polish market in the first two decades of the 21st century’’
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-23
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty