Licencja
Obraz głosu ludzkiego w recenzjach operowych portalu Ofreo – od klasyfikacji tematycznej leksemów do tekstowego obrazu świata
Abstrakt (PL)
Praca poświęcona jest badaniu tekstowego obrazu głosu ludzkiego w recenzjach operowych portalu Orfeo. Analizie poddano dwanaście tekstów napisanych przez trzech recenzentów od 7 marca do 6 kwietnia 2024 roku. W pracy wykorzystano teorie językowego i tekstowego obrazu świata przedstawione w tekstach naukowych Renaty Grzegorczykowej i Wojciecha Kajtocha oraz klasyfikacje tematyczną leksemów stworzoną przez Barbarę Batko-Tokarz. Punktem wyjścia było podanie opisów leksykograficznych leksemu głos zawartych w Wielkim słowniku języka polskiego i zbudowanie pola tematycznego (odtworzenie jego fragmentu) z uwzględnieniem wszystkich leksemów związanych z głosem według WSJP. W ten sposób powstał zespół badanych jednostek, których szukano w tekstach recenzji. Badane były leksemy, z którymi te jednostki wchodzą w związki składniowe – pod uwagę wzięte zostały również konstrukcje czasownikowe. W tym celu podane zostały kwalifikacje tematyczne leksemów oraz sądy dotyczące konceptualizacji głosu. Po analizie podsumowano obciążenie ilościowe badanych jednostek, wskazano, które sfery, pola i podpola tematyczne pojawiły się najczęściej i najrzadziej, oraz podano 25 wniosków końcowych dotyczących konceptualizacji głosu ludzkiego w operze. Badanie wykazało, że autorzy recenzji do opisu głosu używają zarówno zleksykalizowanych, jak i nowatorskich metafor synestezyjnych, a obraz głosu staje się dynamiczny dzięki stosowanym przez nich zróżnicowanym kolokacjom rzeczownikowo-czasownikowym.
Abstrakt (EN)
This thesis is dedicated to the study of the text image of the human voice in opera reviews of the Orfeo website. During the process, twelve texts written by three reviewers from March 7 to April 6, 2024 were analysed. The author of the this research paper used theories of the linguistic and text image of the world presented in the articles written by Renata Grzegorczykowa and Wojciech Kajtoch, as well as the thematic classification of lexemes created by Barbara Batko-Tokarz. The starting point of the research was to provide lexicographic descriptions of the lexeme voice included in the Great Dictionary of the Polish Language and to build a thematic field (to reconstruct its fragment) by taking into account all lexemes related to voice according to WSJP. This way, a set of words was created, which were later searched for in the review texts. In the following part, the lexemes with which these words enter into syntactic relationships were examined - verb constructions were also taken into account. For this purpose, thematic qualifications of lexemes and the conclusions regarding the conceptualization of the voice were provided. After the analysis, the quantity of the studied words was summarized. it was indicated which spheres, fields and thematic subfields appeared most frequently and least frequently. At the end of the paper, 25 final conclusions regarding the conceptualization of the human voice in opera were presented. The study showed that the review authors use both lexicalized and novel synesthetic metaphors to describe the voice - the image of the voice becomes dynamic thanks to the diverse noun-verb collocations they use.