Licencja
Partycypacja dzieci w życiu przedszkola - uwarunkowania i rekomendacje
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca powstała na podstawie danych zebranym w ramach projektu Professional development tools supporting participation rights in early childhood education (PARTICIPA No. 2019-1-PT01-KA202-060950) realizowanego w latach 2019-2022. Celem pracy była identyfikacja powiązań między klimatem partycypacyjnym w grupach przedszkolnych a dobrostanem psychicznym dzieci, ich zaangażowaniem oraz przekonaniami profesjonalistów dotyczących dziecięcej partycypacji. W części teoretycznej zostały omówione zagadnienia związane z partycypacją dzieci w przedszkolach, w tym obraz dziecka i dzieciństwa, charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz znaczenie zabawy jako podstawowej aktywności. Przedstawiono również sposoby konceptualizacji partycypacji dziecka, rozumienie dobrostanu psychicznego i zaangażowania dzieci jako zmiennych umożliwiających ocenę poszanowania praw dziecka, w tym prawa do uczestnictwa. W części metodologicznej zawarto elementy kluczowe dla procesu badawczego. W ostatniej części, przedstawiono analizę wyników badań własnych dotyczących partycypacji dzieci w polskich przedszkolach. Stwierdzono następujące tendencje w uzyskanych wynikach badań: związek między klimatem partycypacyjnym a zaangażowaniem dzieci, przekonaniami kadry pedagogicznej i dobrostanem psychicznym dzieci.