Formaty serialowe w mediosferze. Transformacja, rekontekstualizacja, remediacja

Autor
Myślak, Dominika Agata
Promotor
Staniszewski, Andrzej
Data publikacji
2019-11-05
Abstrakt (PL)

W niniejszej rozprawie przedmiotem analizy badawczej uczyniono formaty serialowe, które są częścią mediosfery i systematycznie podlegają różnorodnym przemianom formalno-treściowym z uwagi na dynamicznie zachodzące zjawiska medialne, jak chociażby transformacja, rekontekstualizacja i remediacja. Zasadniczym celem postępowania badawczego uczyniono scharakteryzowanie współczesnego stanu wiedzy o mediach starych i nowych przez pryzmat serialu telewizyjnego i jego internetowych pochodnych. Dyskusję inicjowało założenie, że Media Wielkie, reprezentowane tutaj przez telewizję, stanowią podstawowe źródło informacji na temat serialu, jego początków, dróg ewolucji i perspektyw rozwoju w najbliższym czasie. Odmienione, by nie rzec zrewolucjonizowane, Media Wielkie doświadczyły w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownego rozwoju techniczno-technologicznego, który zapewnił im przetrwanie na runku medialnym i zarysował optymistyczną perspektywę funkcjonowania w przyszłości. Dzisiejsza mediosfera została zdecydowanie podporządkowana Sieci. Jednym ze skutków aktywności seriali w Internecie i możliwości wpływania przez odbiorców na ofertę programową stało się pojawienie w cyberprzestrzeni odserialowych formatów internetowych (OFI). To specyficzny rodzaj produktu medialnego o krótkim czasie emisji, który stał się świadectwem globalnego pośpiechu i konieczności kondensowania wszystkiego i wszędzie, by nadążyć za śledzeniem tego, co się dzieje w świecie i w najbliższym otoczeniu człowieka. Struktura rozprawy odzwierciedla tok postępowania badawczego, nastawionego na zilustrowanie pod różnorodnymi kątami zjawiska medialnego, jakim jest OFI. Dysertację podzielono na cztery rozdziały. W rozdziale I, zatytułowanym „Obszar badawczy: od stanu badań do terminologii”, omówiono stan badań korespondujących z tematem badawczym, przedstawiono problematykę, cele i hipotezy badawcze, zilustrowano metodologię badań oraz przedyskutowano najważniejsze kwestie terminologiczne. W rozdziale II, „Telewizja jako przykład transformacji Mediów Wielkich w media nowe”, w czterech kolejnych podrozdziałach zaprezentowano studium o telewizji, następnie zaś poddano analizie trzy typy uwarunkowań powiązanych z funkcjonowaniem mediów, a więc scharakteryzowano uwarunkowania rynkowe, techniczno- -technologiczne oraz demograficzne, które wpływają na stałą transformację telewizji. W rozdziale III, „Formaty serialowe jako upostaciowienie dynamicznej przestrzeni komunikacyjnej”, przybliżono problematykę z obszaru mediów. Po scharakteryzowaniu pojęcia dynamicznej przestrzeni komunikacyjnej opracowano zagadnienia serialu jako medium społecznie pożądanego, by móc następnie analizować przemiany genologiczne serialu telewizyjnego i traktować odserialowe formaty internetowe jako zjawisko sieciowe. W rozdziale IV, „Analiza odserialowych formatów internetowych”, zajęto się postępowaniem badawczym, którego celem była jakościowo-ilościowa analiza OFI. Wychodząc z założenia, że odserialowe formaty internetowe są strukturalno-fabularną pochodną seriali właściwych, w opisie tego formatu posłużono się do kryteriami wspólnymi dla obydwu typów produktów medialnych, czyli kryterium czasowym, kryterium topograficznym i kryterium fabularnym. Opis, analizę i interpretację odserialowych formatów internetowych oparto na następującym materiale filmowym: Rozmowy ojca z synem, Julia 2, Bożenka, Przepis na więcej, Lekarze nocą, Lekarze po godzinach, Singielka + ciąg dalszy. Na podstawie dokonanego rozpoznania badawczego można stwierdzić, że obecność OFI w mediosferze potwierdza występowanie dużej aktywności telenetwidzów w cyberprzestrzeni i świadczy o umacnianiu się partnerskich relacji między producentami seriali a ich odbiorcami. W Sieci daje się także zauważyć tendencja poszerzania bazy odserialowych formatów internetowych, co w przyszłości może zaowocować powstaniem autonomicznego fragmentu mediosfery w postaci „ofinetu”.

Abstrakt (EN)

The subject matter of the research analysis in this dissertation is the television show formats which constitute a part of the mediasphere and regularly undergo various changes in the scope of their form and content due to dynamic emergence of such media phenomena as transformation,recontextualisation and remediation,among others.The fundamental objective of the research procedure was the determination of the contemporary state of knowledge on old and new media in terms of a television show and its online derivatives.The discussion was initiated by an assumption that the Major Media,here represented by television, constitute the basic source of information on the show genre,its origins, evolutionary course and perspectives for change in the nearest future.Transformed the Major Media have experienced rapid technical and technological development in the last decades,which secured their survival in the media market and projected an optimistic perspective of their future functioning.Today's mediasphere has definitely been subordinate to the Web.One of the results of the shows' activity on the Internet and of the opportunities given to the audience to influence the broadcasting schedule was the emergence of show-derived Internet formats (OFI).It is a distinctive type of a media product with a short running time which has become the testimony to the worldwide excessively fast pace of life and the necessity to condense anything and anywhere in order to catch up with the current events unfolding both around the world and in people's immediate surroundings.The structure of the dissertation reflects the course of the research procedure whose aim was to shed some light on the OFI media phenomenon.The dissertation was divided into 4 chapters.The 1. chapter entitled "The research area: from the state of the research to the terminology" discussed the state of the research which corresponded to the subject, provided the research scope,objectives and hypotheses as well as depicted the methodology and discussed substantial terminology issues.Four subchapters of the 2. chapter,"Television as an example of transformation of Major Media into new media",provided a study on TV and analysed three types of determinants related to the functioning of the media – namely market,technical and technological as well as demographic conditions which influence the constant transformation of television.The 3. chapter,"Show formats as the embodiment of dynamic communication space" focused on the notions in the media world.The characterisation of the issue of dynamic communication space was followed by an elaboration on the issue of a show as a socially desirable medium in order to provide an analysis of genological changes of a television show and to treat show-derived Internet formats as an online phenomenon."The analysis of show-derived Internet formats",the fourth chapter of the dissertation, focused on the research procedure aimed at qualitative and quantitative analysis of OFI.Assuming that show-derived Internet formats are a structural and plot-based derivative of proper shows, the description of this format used the criteria shared by both types of media products: the criteria of time, topography and storyline.The description, analysis and interpretation of show-derived Internet formats was based on the following footage: Rozmowy ojca z synem, Julia 2, Bożenka, Przepis na więcej, Lekarze nocą, Lekarze po godzinach, Singielka + ciąg dalszy.On the basis of the completed research process it can be stated that the presence of OFI in the mediasphere serves as confirmation of high activity of television and Internet audiences in the cyberspace and as indication of the improvement of partnerships between the show producers and their audiences.An online tendency of an increase in the range of show-derived Internet formats can also be observed, which in the future may result in the emergence of an autonomous fragment of the mediasphere in the form of an "OFInet".

Słowa kluczowe PL
formaty serialowe
odserialowe formaty internetowe
OFI
mediosfera
transformacja
rekontekstualizacja
remediacja
telewizja
Media Wielkie
nowe media
serial
Inny tytuł
Web TV series formats in the mediasphere. Transformation, recontextualisation, remediation
Data obrony
2019-11-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty