Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

School Principal Leadership and Learning through Practitioner Research: Towards Innovations in Education

Autor
Madalińska-Michalak, Joanna
Data publikacji
2017
Abstrakt (PL)

Niniejszy artykuł wpisuje się w problematykę przywództwa, innowacji i uczenia się dla jakości edukacji szkolnej. Zasadnicza uwaga skoncentrowana jest na roli przywództwa dyrektora szkoły w tworzeniu i podtrzymywaniu innowacyjnych, uczących się społeczności, które wspierają rozwój krytycznych badań praktycznych. W artykule przyjęto założenie mówiące o tym, iż badania praktyczne mogą promować kreatywne partnerstwa pomiędzy tymi instytucjami, w których nauczyciele i naukowcy współpracują ze sobą, by wesprzeć budowanie wiedzy i jakość nauczania. Artykuł prezentuje wybrane wyniki badań, w których zastosowano wywiady fokusowe prowadzone z liderami z kilku szkół w Polsce. Głównym celem poszukiwań badawczych było rozpoznanie doświadczeń i potrzeb dyrektorów szkół, biorąc pod uwagę badania praktyczne, ich postrzeganie roli lidera szkoły we wspieraniu kultury dla jakości w badaniach praktycznych oraz warunków wzajemnego udziału naukowców i praktyków w społecznym procesie tworzenia wiedzy pedagogicznej. Uzyskane wyniki badań poszerzają wiedzę na temat roli dyrektorów szkół i ich przywództwa w tworzeniu innowacyjnych, uczących sie środowisk, które sprzyjają wzajemnemu udziałowi naukowców i praktyków w budowaniu wiedzy pedagogicznej oraz odsłaniają bariery osłabiające budowanie tej wiedzy poprzez badania praktyczne.

Abstrakt (EN)

The purpose of the paper is to contribute to the literature on leadership, innovation and learning for quality of school education. The special attention is paid to the role of school principal leadership in creating and sustaining the innovative learning environments that support the development of critical practitioner research. It is assumed that practitioner research can promote creative partnerships between those institutions in which teachers and academics work in order to support knowledge creation and quality of teaching. This paper presents chosen findings of a study that involved interviews with a number of focus groups involving school leaders in a number of Polish state schools. The main aim of this research was to recognize the experiences and the needs of school principals concerning practitioner research, their perceptions on the role of school leaders in supporting culture for quality improvements in practitioner research, and on the conditions of mutual participation of academics and practitioners in the social process of creating educational knowledge. Findings direct our attention to the role of school principals and their leadership in creating the innovative learning environments that are favorable for mutual participation of academics and practitioners in the social process of educational knowledge creation.

Słowa kluczowe PL
badania praktyczne przywództwo szkoła dyrektor szkoły innowacyjne środowisko uczenia się jakość uczenia się naukowcy profesjonalne wspólnoty uczące się
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Labor et Educatio
ISSN
2353-4745
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty