Licencja
Czy restauracja jest chloroplastem? Analogie w nauczaniu biologii
Abstrakt (PL)
W biologii jest wiele zagadnień, które są abstrakcyjne i w związku z tym trudne do zrozumienia, choćby z tego powodu, że nie są dla ucznia widoczne gołym okiem. Użycie porównań do przedmiotów lub sytuacji, które znamy z życia codziennego pozwala na wyobrażenie sobie tych zagadnień i ułatwia ich zrozumienie. Myślenie przez analogię polega na szukaniu wspólnych elementów. Wymaga ono bardziej skomplikowanego procesu myślowego niż samo odtwarzanie wiedzy. Uczeń dokonuje analiz, dostrzega relacje, podobieństwa i różnice, aby ostatecznie znaleźć wspólne elementy a tym samym ćwiczy umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości w sytuacjach nietypowych. Publikacja ta przedstawia i omawia pomysły na projekty i zadania, które wykorzystują myślenie przez analogię i mogą być realizowane na lekcjach biologii.
Abstrakt (EN)
There are many concepts in biology that may seem abstract and therefore difficult to understand. Using comparisons to objects or situations that we know from everyday life allows us to visualize those concepts and make them easier to understand. Analogical reasoning is looking for similar elements in two different objects, ideas or situations. A student gets involved in deeper analysis, looks for relationships, patterns, similarities and differences in order to find common elements and thus applies the knowledge in problem solving situations. Therefore, it requires more complex thinking process than just recalling the facts. This publication presents and discusses ideas for school tasks or projects that require analogical reasoning and could be used during biology lessons.