Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

O nietożsamości dobra i piękna

Autor
Okołowski, Paweł
Data publikacji
2017
Abstrakt (PL)

Elzenbergowska teza o obiektywnej tożsamości dobra i piękna nie jest przekonywająca. Problem można zanalizować na gruncie Wittgensteinowskiej ontologii sytuacji, co daje lepsze widoki na jego rozwiązanie. Zbiory stanów rzeczy dobrych (D) i pięknych (P) ani się nie pokrywają, ani nie przecinają, ani D nie zawiera się w P. Nie da się wskazać dla D i P cechy rodzajowej i różnicy gatunkowej. P i D dają się jedynie definiować cząstkowo – przez przykłady i zbliżanie się do ich zbiorów wyczerpujących. W języku naturalnym wyróżnia się wiele odmian dobra i piękna, rozmaicie powiązanych, na przykład „piękno moralne”, „moralną brzydotę”, ale też „brzydotę amoralną”, a nawet „szpetne dobro”. Jednakże zbiory P i D (oraz B i Z – stanów rzeczy szpetnych i złych) są rozłączne. Otóż w konkretnej sytuacji pięknej może tkwić abstrakcyjny stan rzeczy odnoszący się do dobra, a w konkretnej sytuacji dobrej – abstrakcyjny stan rzeczy odnoszący się do piękna. Te abstrakcyjne „rdzenie” sytuacji mogą piękno intersubiektywnie „zabarwiać” dobrem, a dobro pięknem.

Słowa kluczowe PL
dobro a piękno
ontologia sytuacji
stany rzeczy konkretne i abstrakcyjne
aksjomat Elzenberga
„piękne dobro”
„szpetne zło”
Dyscyplina PBN
filozofia
Czasopismo
Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria
Tom
27
Zeszyt
4 (104)
Strony od-do
259-270
ISSN
1230-1493
Licencja otwartego dostępu
Inna