Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Zachowania o charakterze agresywnym wśród dzieci w wieku 4-6 lat uczęszczających do przedszkola

Autor
Mioduszewska, Angelika
Promotor
Zielińska, Anna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Przedmiotem pracy magisterskiej pt. „Zachowania o charakterze agresywnym wśród dzieci w wieku 4-6 lat uczęszczających do przedszkola” jest analiza przyczyn i przejawów agresji wśród dzieci w wieku przedszkolnym, a także sposobów przeciwdziałania agresji dziecięcej przez rodziców i nauczycieli. Praca składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych, rozdziału metodologicznego oraz rozdziału poświęconego analizie wyników badania. W części teoretycznej przedstawiona jest istota przemocy i agresji ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów, przejawów i przyczyn zachowań agresywnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Drugi rozdział części teoretycznej poświęcony jest zagadnieniu profilaktyki agresji u małych dzieci, rolą rodziny w tym zakresie oraz działaniom wychowawczym i terapeutycznym, które są podejmowane w przedszkolach. W części metodologicznej został przedstawiony cel i przedmiot badań, problemy badawcze oraz została scharakteryzowana metoda, techniki badania oraz zastosowane narzędzia. Badania zostały przeprowadzone w grupie rodziców dzieci uczęszczających do prywatnego dwujęzycznego przedszkola w Warszawie i wśród nauczycielek pracujących w tym przedszkolu. W części empirycznej przeprowadzono analizę wyników badań ankietowych rodziców i wywiadów przeprowadzonych z nauczycielkami, przedstawiono wnioski z badań i je podsumowano.

Abstrakt (EN)

The subject of the master's thesis titled Aggressive Behavior Among Children Aged 4-6 Attending Kindergarten is the analysis of the causes and manifestations of aggression among preschool children, as well as ways to counteract children's aggression by parents and teachers. The thesis consists of two theoretical chapters, a methodological chapter, and a chapter dedicated to the analysis of research results. The theoretical part presents the essence of violence and aggression, with particular emphasis on the types, manifestations, and causes of aggressive behaviors in preschool children. The second chapter of the theoretical part is devoted to the issue of aggression prevention in young children, the role of the family in this area, and the educational and therapeutic actions taken in kindergartens. The methodological part presents the research aim and subject, research problems, and describes the method, research techniques, and tools used. The research was conducted among parents of children attending a private bilingual kindergarten in Warsaw and among teachers working at this kindergarten. In the empirical part, the results of the surveys conducted with parents and interviews with teachers were analyzed, conclusions were presented, and a summary was provided.

Słowa kluczowe PL
Przemoc
agresja
dziecko w wieku przedszkolnym
rodzice
nauczyciele
przedszkole
profilaktyka agresji
Inny tytuł
Aggressive behavior among children aged 4-6 attending kindergarten
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty