Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Myślenie algorytmiczne i metody jego pomiaru na poziomie edukacji wczesnoszkolnej

Autor
Szymańska, Alicja
Promotor
Dolata, Roman
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W dobie cyfryzacji i szybkiego rozwoju technologicznego umiejętność tworzenia i rozumienia algorytmów zyskuje coraz większe znaczenie, co widoczne jest także w edukacji. Od 2017 roku polska podstawa programowa uwzględnia treści związane z programowaniem, co ma na celu przygotowanie uczniów do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie technologicznym. Celem pracy był rozwój testu Algoroboty służącego do badania umiejętności algorytmicznego myślenia wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. W pierwszej części pracy znajduje się analiza porównawcza rozwiązań programowanych związanych z programowaniem w polskiej podstawie programowej oraz podstawie programowej w Anglii. W drugiej części pracy opisano pracę nad rozwojem testu Algoroboty. Pierwszy etap konstrukcji testu wykazał, że zadania zawarte w teście okazały się być zbyt łatwe, co spowodowało efekt pułapu. Aby rozwiązać ten problem, przeprowadzono szereg prac mających na celu zwiększenie trudności zadań. Nowa wersja testu przeszła fazy prepilotażu i pilotażu, podczas których narzędzie było testowane przez grupę uczniów. Przeprowadzono również badanie ankietowe nauczycieli między innymi w celu poznania ich opinii na temat treści związanych z programowaniem w podstawie programowej. Przeprowadzone analizy wykazały, że test osiągnął zadowalającą rzetelność, mierzoną współczynnikiem alfa Cronbacha, który wyniósł od 0,83 do 0,87. Mimo to, główny problem nie został w pełni rozwiązany, co wskazuje na konieczność dalszego doskonalenia testu. Dalsze prace nad rozwojem powinny skupiać się na opracowaniu bardziej zróżnicowanych i trudniejszych zadań, które odzwierciedlą różnicę w poziomie umiejętności algorytmicznego myślenia wśród uczniów. Konieczne jest również dalsze testowanie narzędzia na większych i bardziej zróżnicowanych grupach uczniów, aby zapewnić jego skuteczność i adekwatność w różnych kontekstach edukacyjnych.

Abstrakt (EN)

In the era of digitization and rapid technological development, the ability to create and understand algorithms is becoming increasingly important, which is also evident in education. Since 2017, the Polish core curriculum has included content related to programming, with the aim of preparing students to function in a modern technological society. The purpose of this study was to develop the Algorobots test for testing algorithmic thinking skills among students in the third grades of third grades of elementary school. The first part of the work includes a comparative analysis of programming-related solutions in the Polish core curriculum and the core curriculum in England. The second part of the paper describes the work on the development of the Algorobots test. The first stage of the test's construction showed that the tasks included in the test proved to be too easy, resulting in a ceiling effect. To solve this problem, a series of works were carried out to increase the difficulty of the tasks. The new version of the test went through pre-pilot and pilot phases, during which the tool was tested by a group of students. A survey of teachers was also conducted, among other things, to find out their opinions on the programming content in the core curriculum. The analyses showed that the test achieved satisfactory reliability, as measured by Cronbach's alpha coefficient, which ranged from 0.83 to 0.87. Nevertheless, the main problem was not fully solved, which indicates the need for further improvement of the test. Further development should focus on developing more varied and more difficult tasks that reflect the difference in the level of algorithmic thinking skills among students. It is also necessary to continue testing the tool on larger and more diverse groups of students to ensure its effectiveness and relevance in different educational contexts.

Słowa kluczowe PL
myślenie algorytmiczne
myślenie komputacyjne
programowanie dziecięce
Inny tytuł
Algorithmic thinking and methods for its measurement at the early childhood education level
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-05
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty