Rozwój kompetencji interakcji i mediacji pisemnej w nauczaniu angielskiego języka prawnego i prawniczego
ORCID
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej rozprawy doktorskiej było określenie potrzeb językowych osób uczących się angielskiego języka prawnego i prawniczego, zarówno prawników, jak i studentów prawa, w zakresie kompetencji interakcji i mediacji pisemnej. Dodatkowo praca miała na celu ustalenie, które działania interakcji oraz mediacji pisemnej są podejmowane przez prawników w pracy zawodowej oraz jakie zadania tego typu spodziewają się wykonywać w przyszłości studenci prawa. Jednym z celów rozprawy było też udzielenie odpowiedzi na pytanie, które teksty prawne i prawnicze wykorzystują w swojej pracy praktycy prawa. Badania przeprowadzone wśród prawników, studentów prawa i wykładowców angielskiego języka prawnego i prawniczego, a także analiza wybranych podręczników specjalistycznych miały na celu ustalenie, czy treści nauczania na zajęciach oraz treści zawarte w materiałach do nauki pokrywają się z potrzebami uczniów. Celem badań przeprowadzonych w działaniu, które polegały na wykonaniu przez uczniów konkretnych zadań interakcyjnych i mediacyjnych, było ustalenie, jakie faktyczne trudności sprawiają im tego typu zadania.
Abstrakt (EN)
The aim of this dissertation was to determine the linguistic needs of legal English students, both lawyers and law students, in terms of the competences of written interaction and mediation. In addition, the work aimed to determine which written interaction and mediation actions are performed by lawyers in their professional work and what kind of tasks of this type are expected to be performed by law students in the future. One of the aims of the study was also to answer the question which legal and legislative texts are used by law practitioners in their work. The research conducted among lawyers, law students and lecturers of legal English, as well as the analysis of selected specialist textbooks, were aimed at determining whether the content of teaching in the classroom and the content of the study materials correspond to the needs of students. The objective of the research that involved students carrying out specific interactive and mediation tasks was to determine the actual difficulties that these types of tasks pose to students.