Licencja
Analiza onomastyczna nazw ulic i innych urbanonimów w Markach
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest analiza współczesnego nazewnictwa miejskiego w Markach. Nazwy ulic i innych urbanonimów zbadałam pod kątem semantycznym, motywacyjnym i frekwencyjnym. Analizę semantyczną zaczerpnęłam z klasyfikacji Michała Mordania, a motywacyjną – z propozycji Yany Tsapuk. Frekwencję zbadałam, porównując zebrany materiał z wszystkimi nazwami miejskimi występującymi w Polsce. Moimi istotnymi celami było również wyszczególnienie serii ulicowych, jeśli się one pojawiły, zauważenie i zanalizowanie zmiany nazwy ulicy czy dotarcie do daty nadania nazwy ulicy. Pierwszy rozdział dotyczy zagadnień teoretyczno-metodologicznych. Przedstawiłam w nim rys historyczny Marek, stań badań i wybrane przez siebie klasyfikacje. Trzy kolejne rozdziały to część właściwa, którą poświęciłam analizie nazw ulic na trzech poziomach. Ostatni rozdział zawiera podsumowanie i zakończenie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że wśród typów semantycznych najwięcej jest nazw pamiątkowych, natomiast wśród motywacji przeważa konwencjonalna. W Markach znajduje się 20 nazw unikatowych w skali kraju, natomiast większość urbanonimów jest dosyć popularna w innych miejscowościach.