Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Nagonka antysemicka wywołana wojną sześciodniową w „Żołnierzu Polskim” (maj 1967 – luty 1968)

Autor
Podgórski, Mateusz
Promotor
Markowski, Artur
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Problematyka pracy poświęcona jest ukazaniu wizerunku Państwa Izrael i Żydów, jaki został nakreślony w dyskursie prasowym artykułów tygodnika „Żołnierz Polski” ukazujących się w okresie od maja 1967 do lutego 1968 roku. Dokonano weryfikacji czy nakreślony obraz, w związku z konfliktem bliskowschodnim 1967 roku, zwany wojna sześciodniową, został przedstawiony w sposób negatywny. Na podstawie przeprowadzonej analizy artykułów wykazano sposób kreowania u czytelników wrogiego nastawianie wobec Państwa Izrael oraz jego obywateli. Zweryfikowano czy przekaz dotyczący wizerunku przygotowywany przez redakcję tygodnika był spójny z ogólnym przekazem, jaki można napotkać w prasie z tego okresu. Omówione zostały główne wątki propagandy dotyczące zbudowanego obrazu. W pierwszej części zaprezentowano jak przedstawiano działalności Państwa Izrael na arenie międzynarodowej oraz jaką rolę mu przypisywano. Następnie opisano widoczne w dyskursie analogie w postępowaniu Państwa Izrael w czerwcowym konflikcie z wydarzeniami z czasów II wojny światowej. Porównania te miały na celu wywołać antyizraelskie emocje oraz wzbudzić współczucie wobec ludności arabskiej u odbiorców tygodnika. W ostatniej części omówiono sposoby wykorzystania nagonki i powiązania pejoratywnego wizerunku Państwa Izrael z działalnością polskich obywateli pochodzenia żydowskiego oraz wykorzystania nastrojów antysemickich do celów polityki wewnętrznej.

Abstrakt (EN)

The subject of the studies is the presentation of the image of the State of Israel and the Jews as outlined in the press discourse of the articles of the weekly Polish Soldier published between May 1967 and February 1968. It was verified whether the outlined image, in connection with the Middle East conflict of 1967, known as the Six-Day War.The analysis of the articles revealed the manner in which a hostile attitude towards the State of Israel and its citizens was created in the readers. It was verified whether the image message prepared by the weekly's editors was consistent with the general message encountered in the press of the period. The main themes of the propaganda regarding the constructed image were discussed.The first part presents how the activities of the State of Israel were portrayed in the international arena and what role was attributed to it. This was followed by a description of the analogies evident in the discourse in the conduct of the State of Israel in the June conflict with the events of World War II. These comparisons were intended to evoke anti-Israeli emotions and to arouse sympathy towards the Arab population in the weekly's audience. The final section discusses the ways of exploiting the campaign and linking the pejorative image of the State of Israel to the activities of Polish citizens of Jewish descent, and the use of anti-Semitic sentiment for domestic political purposes.

Słowa kluczowe PL
Izrael
Żydzi
syjonizm
wojna sześciodniowa
konflikt bliskowschodni
kampania propagandowa
Inny tytuł
The anti-Semitic campaign triggered by the Six-Day War in the Polish Soldier (May 1967 - February 1968)
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-29
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty