Praca doktorska
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.

Interpretacja ikonograficzna rzymskiej mozaiki z kościoła S. Pudenziana

Autor
Babraj, Krzysztof
Promotor
Daszewski, Andrzej, Wiktor
Data publikacji
2016-05-17
Abstrakt (PL)

Tematem pracy doktorskiej jest "Interpretacja ikonograficzna rzymskiej mozaiki z kościoła Santa Pudenziana”. Praca składa się z dwóch tomów. Pierwszy tom zawiera 275 stron tekstu a drugi tom jest katalogiem z 73 ilustracjami. Dysertacja posiada XI rozdziałów, bibliografie i wykaz skrótów. Pierwszy rozdział zatytułowany jest Titulus Pudentis. Powstanie kościoła i jego dekoracji mozaikowej, drugi to opis mozaiki i jej dzisiejszy wygląd, trzeci to historia badań nad restauracją mozaiki.. Kolejny czwarty mówi o stanie badań nad ikonografią mozaiki. Następny piąty zatytułowany jest Maiestas Domini. Geneza motywu tronu. Dalszy szósty rozdział nazwany jest Kolegium Apostolskie. Geneza kompozycji w kontekście wywyższonej postaci Chrystusa. Siódmy rozdział to postacie kobiet z wieńcami w dłoniach. Próba interpretacji. Ósmy rozdział zatytułowany jest Crux gemmata. Rozwój formy, poszukiwanie archetypu. Dziewiąty rozdział to Istoty apokaliptyczne. Pochodzenie i występowanie motywu. Dziesiąty zatytułowany jest litera tau na szatach Chrystusa i gest ogdoady. Interpretacja w kontekście całości przedstawienia. Ostatni jedenasty rozdział jest zakończeniem i podsumowaniem całości pracy. Mozaika znajduje się w kościele S. Pudenziana w Rzymie pochodzi z końca IV wieku. Przedstawia tronującego Chrystusa w otoczeniu Kolegium Apostolskiego. Chrystus siedzi na pięknym gemmowym tronie z poduszką. W lewej ręce trzyma księgę z łacińskim napisem – Dominus Conservator Ecclesiae Pudentianae. Chrystus ubrany jest w szaty koloru złotego. Na szatach widnieje grecka litera tau. Litera Tau symbolizuje liczbę 300. Ma ona bardzo interesującą symbolikę, której interpretacja omówiona jest w literaturze wczesnochrześcijańskiej, jednocześnie symbolizuje krzyż. Siedzący Chrystus czyni prawą dłonią gest ogdoady. To jest gest liczby osiem. Pokazuje go palec serdeczny, palec wskazujący i kciuk. W tym kontekście liczba osiem symbolizuje między innymi zmartwychwstanie. Powyższe elementy nie były wcześniej dostrzegane przez badaczy. Po lewej i prawej stronie Chrystusa zasiada Kolegium Apostolskie i składa się z 12 apostołów Piotr po lewej stronie Chrystusa, Paweł po prawej stronie Chrystusa. Z tyłu za św. Piotrem stoi kobieta i trzyma wieniec laurowy. Symbolizuje ona kościół obrzezanych (Ecclesia ex circumcisione). Natomiast za św. Pawłem stoi kobieta która symbolizuje kościół pogan (Ecclesia ex gentibus). Cała scena odbywa się na tle złotego portyku. Za portykiem znajduje się niebiańska Jerozolima. Niebiańską Jerozolimę symbolizuje architektura znajdująca się za portykiem. W górnej części mozaiki widzimy symboliczne przedstawienie czterech istot apokaliptycznych orła, wołu, lwa i człowieka. W centrum kompozycji znajduje się góra Golgota. Na Golgocie stoi złoty krzyż gemmowy (crux gemmata). Podsumowując, cała scena przedstawia Maiestas Domini w otoczeniu Kolegium Apostolskiego. Chrystus z literą tau na szatach i gestem ogdoady, krzyż, Golgota, Istoty apokaliptyczne mówią o zmartwychwstaniu. Co jest również połączone z naszym zmartwychwstaniem. Mozaika należy do najstarszych przykładów sztuki wczesnochrześcijańskiej datowanej między 389 -400.

Słowa kluczowe PL
Kolegium Apostolskie
kościół
mozaika
S. Pudenziana
Data obrony
2016-06-10
Licencja otwartego dostępu
Dozwolony użytek