Licencja
Rola współczesnych mediów w kreowaniu wizerunku wpływowych kobiet
Abstrakt (PL)
Współczesne media odgrywają ważną rolę w procesie socjalizacji i utrwalania wzorców mających związek z postrzeganiem określonych grup społecznych, m.in. definiując, co oznacza bycie kobietą czy mężczyzną. Rzeczywistość medialna często jest odbierana jako zjawisko o obiektywnym i jednocześnie naturalnym charakterze kształtujące system przekonań, poglądów czy postaw jednostek. W przekazach medialnych wizerunki medialne kobiet i mężczyzn odzwierciedlają pełen zestaw stereotypowych ról płciowych. Media sprzyjają wytwarzaniu i podtrzymywaniu stereotypów związanych z „kobiecością” i „męskością”. Zagadnienie medialnego wizerunku wpływowych kobiet to niewątpliwie trudny i obszerny temat, który wymaga złożonej i wielowymiarowej analizy uwzględniającej różne rodzaje medialnego przekazu. W niniejszej rozprawie dokonana została charakterystyka zagadnień, które dotyczą stopnia wpływu mediów na kreowanie wizerunku wpływowych kobiet. Analiza literatury przedmiotu oraz doświadczenia zawodowe autorki pracy wskazują bowiem, że dzięki temu możliwe będzie zdobycie wiedzy, która pozwoli na skuteczne zarządzanie wizerunkiem osobistym przedstawicielek tej grupy. Tym samym można stwierdzić, że wiedza ta może się okazać przydatna dla specjalistów pracujących przy tworzeniu strategii wizerunkowych, menedżerów gwiazd, doradców wizerunkowych, a także samych wpływowych kobiet. Główna uwaga badawcza została skierowana na problematykę odnoszącą się do roli współczesnych mediów w kreowaniu wizerunku wpływowych kobiet. W rozprawie poruszono zagadnienia mające związek z metodologią doboru ekspertów i ekspertek do komentowania wydarzeń w stacjach telewizyjnych, radiowych i redakcjach prasowych. Analizie poddane zostały treści przekazów medialnych pod kątem obecności wpływowych kobiet w wybranych środkach masowego przekazu oraz kontekst ich wypowiedzi. Założono, iż umożliwi to szeroką prezentację problematyki związanej z określeniem roli współczesnych mediów w kreowaniu wizerunku kobiet i ich odbioru przez opinię publiczną, a co za tym idzie – niekiedy utrwalaniu stereotypów dotyczących obrazu kobiet i ich znaczenia we współczesnym świecie.
Abstrakt (EN)
The role of contemporary media in creating the image of influential women Modern media play an important role in the process of socialization and the per-petuation of patterns having to do with the perception of certain social groups, includ-ing, among others, defining what it means to be a woman or a man. The media reality is often perceived as a phenomenon of objective and at the same time natural character that shapes the system of beliefs, views or attitudes of individuals. In media messages, media images of men and women reflect a full set of stereotypical gender roles. Media foster the production and maintenance of stereotypes related to ‘femininity’ and ‘mas-culinity’. The issue of media portrayal/image of influential women is undoubtedly a difficult and broad topic that requires a complex and multidimensional analysis that takes into account different types of media coverage. This dissertation analyzes the characteristics of the issues that relate to the degree of media influence on creating the image of influential women. The analysis of the literature on the subject and the professional experience of the author of the paper indi-cate that it will be possible to gain knowledge that will allow for effective manage-ment of the personal image of representatives of this group. Thus, it can be concluded that this knowledge can be useful for specialists working on image strategies, celebrity managers, image consultants, as well as influential women themselves. The main attention of the research was focused on the issues related to the role of modern media in creating the image of influential women. The thesis addresses issues having to do with the methodology of selecting male and female experts to comment on events on television and radio stations, as well as in newsrooms. Specific analysis was conducted on the content of media messages in terms of the presence of influential women in selected mass media and the context of their statements. It was assumed that this will enable a broad description of issues related to determining the role of contem-porary media in shaping the image of women and their reception by public opinion, and thus sometimes perpetuating stereotypes about the image of women and their sig-nificance in the modern world. Keywords: image, influential women, media, media message, media coverage.