Licencja
Mnich czy arystokrata? Wzór świętości w Żywocie św. Geralda autorstwa Odona z Cluny
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy jest zastanowienie się nad postacią św. Geralda (855-909), hrabiego Aurillac, przedstawioną na kartach Żywota św. Geralda autorstwa św. Odona z Cluny (882-942). We Wstępie przedstawiam temat pracy i problemy, które napotkałam.W pierwszym rozdziale rozprawy analizuję tekst źródłowy, jego formę, czas i miejsce powstania. Zastanawiam się, na ile Żywot św. Geralda odbiega od wcześniejszych żywotów i dlaczego. W drugim rozdziale przedstawiam wybitną postać i dzieła autora Żywota św. Geralda – św. Odona z Cluny.W kolejnym rozdziale koncentruję się na postaci św. Geralda, przedstawiając go w kontekście historycznym jako dziedzica wielu włości w Owernii i starając się scharakteryzować typ jego posiadłości i urzędów. W kolejnych rozdziałach rozprawy opisuję pojęcia, cnoty i wydarzenia, które wydają mi się istotne dla zrozumienia tekstu. W piątym rozdziale opisuję pax (pokój), w szóstym - caritas (miłosierdzie), w siódmym - castitas (czystość), w ósmym - fundatio (założenie klasztoru). Po bliższym przyjrzeniu się świętości Geralda, poświęcam jeden rozdział na analizę ideału świętości, jaki był propagowany w Cluny i pokazuję, jak na tym tle przestawia się interesujący nas święty.W Podsumowaniu przypominam pytania, które stawiałam sobie na początku. Dla kogo został napisany Żywot św. Geralda? Kim był dla św. Odona Gerald z Aurillac? Czy miał on być wzorem dla innych możnych, czy przeciwnie, wzorem dla mnichów?Moje badania prowadzą do twierdzenia, że św. Gerald, mimo iż świecki, dziedzic wielu posiadłości, wielki pan Owernii, posłużył św. Odonowi do przedstawienia go jako idealnego mnicha. Św. Odon, opisując różne zachowania, modlitwy i cnoty Geralda, zdaje się przypominać swoim mnichom, jak powinni się zachowywać prawdziwi mnisi benedyktyńscy.
Abstrakt (EN)
The purpose of the these is analyzing the portrait of saint Gerauld of Aurillac (855 - 909) shown by saint Odon of Cluny (882 - 942) in his Vita sancti Geraldi. The biographer used the life of saint Gerauld, count of Auriilac as a model of sanctity. After describing the source, the author and the political life in the South of France, I asked myself why saint Odon used the life of count of Aurillac and to whom was the Vita written. Then I analyzed different phenomenona important in the hagiography to show how saint Odon described the count. In the fifth chapter I described the pax, in the sixth - caritas, in the seventh - castitas, and in the eight - fundatio of the monastery in Aurillac. In the next chapter I tried to show what kind of sanctity was typical for Cluny. I came to the conclusion that Vita sancti Geraldi was written by saint Odon for the monks of Cluny.