Licencja
Praca nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej z uczniami ze spektrum autyzmu
Abstrakt (PL)
Praca skupia się na odpowiedzi na pytanie badawcze: ,, Jakie są wyzwania i skuteczne strategie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu i w jaki sposób można je optymalizować, aby zapewnić jak najlepsze wsparcie edukacyjne dla tej grupy uczniów? ‘’. W tym celu przeprowadzono badania sondażowe wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pracujących z uczniami ze spektrum autyzmu. Badania zostały przeprowadzone w kilkunastu szkołach usytuowanych na terenie Mazowsza i Podlasia. Na potrzeby badań skonstruowano kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki badań odsłoniły istnienie wielu trudności oraz skuteczność określonych metod nauczania, takich jak metody wizualne i indywidualne podejście. Efektywna komunikacja z rodzicami, dostosowanie środowiska klasowego oraz użycie technologii edukacyjnych, jak tablice interaktywne, znacząco poprawiają wyniki edukacyjne uczniów z autyzmem. Nauczyciele biorący udział w specjalistycznych programach szkoleniowych osiągają lepsze wyniki w nauczaniu i zarządzaniu trudnościami w klasie. Praca zbudowana jest z pięciu rozdziałów. Praca poprzedzona jest wstępem, a zamyka ją zakończenie. Pierwszy rozdział obejmuje kompleksowe wprowadzenie do tematu autyzmu, zawiera takie tematy jak pojęcie i geneza, charakterystyka autyzmu, typologie, przyczyny autyzmu, diagnoza i rodzaje terapii. Drugi rozdział również ma charakter teoretyczny i skupia się na nauczycielach, ich specyfikacji, zadań, kompetencji potrzebnych do pracy z uczniami z autyzmem. W trzecim rozdziale omówiona została metodologia badań, w tym cel badań, użyte techniki i narzędzia badawcze oraz charakterystyka badanej grupy. W czwartym rozdziale przeprowadzono analizę wyników badań przeprowadzonych wśród nauczycieli szkół, próbując odpowiedzieć na siedem kluczowych pytań badawczych dotyczących głównego tematu.
Abstrakt (EN)
The paper focuses on answering the research question: , ''What are the challenges and effective strategies of early childhood education teachers in working with students on the autism spectrum, and how can they be optimized to provide the best possible educational support for this group of students? ''. To this end, an analysis of the responses of early childhood education teachers who work with students on the autism spectrum was conducted using a survey and a proprietary survey questionnaire. The results confirmed the existence of many difficulties and the effectiveness of certain teaching methods, such as visual methods and individual approaches. Effective communication with parents, adaptation of the classroom environment and the use of educational technologies, such as interactive whiteboards, significantly improve the educational performance of students with autism. Teachers trained in specialized programs achieve better results in teaching and managing difficulties in the classroom. The work is composed of an introduction, two theoretical chapters, a methodological chapter, a chapter on the analysis of results, a chapter summarizing the results, and a conclusion. The first chapter covers a comprehensive introduction to the topic of autism, and includes such topics as the concept and genesis, characteristics of autism, typologies, causes of autism, diagnosis and types of therapy. The second chapter is also theoretical in nature and focuses on teachers, their specifications, tasks, competencies needed to work with students with autism. The third chapter discusses the research methodology, including the purpose of the study, the research techniques and tools used, and the characteristics of the study group. The fourth chapter analyzes the results of the survey of school teachers, attempting to answer seven key research questions on the main topic.