Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa

Informacje prasowe jako element składowy procesu komunikacji pomiędzy dziennikarzami a przedstawicielami branży public relations

Autor
Tworzydło, Dariusz
Data publikacji
2021
Abstrakt (PL)

Artykuł opiera się w całości na wynikach badań zrealizowanych przez zespół badawczy złożony z ekspertów Polskiej Agencji Prasowej oraz Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego pod kierownictwem naukowym autora publikacji. Celem było zbadanie, jaką rolę informacja prasowa odgrywa w relacjach pomiędzy przedstawicielami mediów a specjalistami do spraw public relations, w jakim zakresie wykorzystuje się ją i jaki jest stosunek dziennikarzy do tego typu materiałów. Działania badawcze zrealizowano na przełomie sierpnia i września 2020 roku wśród dziennikarzy, w tym przede wszystkim osób znajdujących się w zasobach baz Polskiej Agencji Prasowej. Badania zostały wykonane za pomocą ilościowej metody badawczej przy użyciu techniki CAWI (Computer Assisted Web Interview). Na bazie badań wykazano m.in., że przedstawiciele mediów, tworząc swoje materiały, poszukują inspiracji w różnych źródłach, jednak przy pisaniu artykułów prasowych najczęściej korzystają z informacji prasowych przesyłanych drogą mailową, przy czym istotnie częściej taką deklarację składali ankietowani, którzy pracują głównie w portalach internetowych.

Abstrakt (EN)

The article is based entirely on the results of research carried out by a research team composed of experts of the Polish Press Agency and the Institute for Development of Information Society under the scientific direction of the author of the publication. The researchers aimed to examine the role that press releases play in the relations between media representatives and public relations specialists, the extent to which they are used, and the attitude of journalists to this type of material. The research activities were carried out at the turn of August and September 2020 among journalists, including in particular people listed in the Polish Press Agency databases. The research was carried out using a quantitative research method – CAWI technique (Computer Assisted Web Interview). While creating their materials, media representatives seek inspiration in various sources, however, when writing articles they most frequently use press releases sent by e-mail. Such a position was taken by respondents, who work mainly for Web portals.

Słowa kluczowe PL
public relations
dziennikarze
media
informacja prasowa
kryzys
journalists
press release
crisis
Dyscyplina PBN
nauki o komunikacji społecznej i mediach
Czasopismo
Media Research Issues
Tom
64
Zeszyt
3 (247)
Strony od-do
29-49
ISSN
0555-0025
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2021-09-10
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa