Market determinants of retail fuels price dispersion in Poland

Autor
Nowakowski, Marcin
Promotor
Karasiewicz, Grzegorz
Data publikacji
2017-09-15
Abstrakt (PL)

Rozprawa przedstawia wyniki badania empirycznego dotyczacego zróżnicowania cen detalicznych paliw w Polsce, opartego o autorski model zróżnicowania cen. Model oparty jest na trzech kluczowych wymiarach wpływających na poziom cen: konkurencji (odnoszącym się do struktury rynku i intensywności konkurencji), popytu (skupiającym się na reakcji nabywców na zmiany cen i koszt poszukiwania informacji) oraz zasobów(koncentrującym się na przewadze różnicującej oraz wartości postrzeganej przez nabywcę). Po analizie literatury teoretycznej i empirycznej na przedstawiony model został poparty wynikami analizy ekonometrycznej. Badanie omawia temat zróżnicowania cen w sposób holistyczny tworząc podstawę dla przyszłych badań.

Abstrakt (EN)

The dissertation presents the outcome of empirical study focused on investigating retail fuel price dispersion in Poland based on an author model for price dispersion. The model is grounded in three key dimensions driving prices: competition dimension (focused on market structure and intensity of competition), demand dimension (focused on buyers response to price change and search cost) and resource dimension (focused on differentiating advantage and customer perceived value). Following review of major portion of theoretical and empirical literature results of econometric analysis are presented which support the proposed model. The study addressed the topic of price dispersion in a holistic manner while building a baseline for future potential research.

Słowa kluczowe PL
Zróżnicowanie cen
przemysł paliwowy
rynek detaliczny paliw
czynniki różnicujące ceny
Inny tytuł
Rynkowe uwarunkowania zróżnicowania cen detalicznych paliw w Polsce
Data obrony
2018-03-21
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty