Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Unfelt Pain: Insights from Experimental Philosophy

Autor
Mankiewicz, Agnieszka
Promotor
Kuś, Katarzyna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Problem filozoficzny poruszany w tej pracy dotyczy możliwości istnienia bólu, który nie jest świadomie odczuwany. Pogląd w filozofii umysłu określany jako “standardowy” zakłada, że aby istnieć, ból musi być świadomy. Wyniki niedawnych badań nad potocznymi intuicjami dotyczącymi nieodczuwanego bólu sugerują jednak, że zwykli ludzie nie postrzegają bólu jako zjawiska z konieczności świadomego. Niniejsza praca wykorzystuje metody filozofii eksperymentalnej do dalszego badania potocznych intuicji dotyczących możliwości istnienia nieodczuwanego bólu. Projekt opiera się na badaniach Reutera i Sytsmy (2020) i bada wpływ różnych wyrażeń powodujących zmianę o charakterze językowym, zmianę kontekstu lub narracji, na sądy dotyczące postrzegania nieodczuwanego bólu. Głównym celem pracy jest ustalenie, czy intuicje zidentyfikowane wcześniej w populacjach anglojęzycznych – zgodnie z którymi ból niekoniecznie musi wiązać się ze świadomym odczuwaniem – są stabilne międzyjęzykowo. Dodatkowo praca bada, czy różne polskie wyrażenia oznaczające ból (mieć ból, był ból, boleć) oraz perspektywa narracyjna (pierwszo- vs trzecioosobowa) wpływają na intuicje językowe uczestników i ich oceny dotyczące tego, czy ból może być nieodczuwany. Aby odpowiedzieć na te pytania, przeprowadzono internetowe badanie z udziałem 104 polskojęzycznych uczestników. Badanie składało się z dwóch części. W pierwszej części uczestnicy oceniali scenariusze przedstawiające sytuacje, w których ból mógł być obecny, ale nie był świadomie odczuwany. Uczestnicy mieli zdecydować, czy bohater danej historii miał ból, choć go nie czuł, czy też w ogóle nie było bólu. W drugiej części uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące swoich przekonań na temat możliwości istnienia nieodczuwanego bólu. Wyniki badania dostarczyły ograniczonego wsparcia dla wniosków z badań Reutera i Sytsmy. Chociaż uczestnicy zgodzili się z możliwością istnienia nieodczuwanego bólu w odpowiedziach na pytania bezpośrednie, ich odpowiedzi w zadaniach polegających na ocenie scenariuszy nie zgadzały się z tą intuicją. Dalsza analiza wykazała znaczną zmienność odpowiedzi uczestników w zależności od treści przedstawianych historyjek. Uczestnicy częściej zgadzali się z możliwością istnienia nieodczuwanego bólu w przypadku scenariuszy przedstawiających poważne obrażenia. Scenariusze opisujące drobne rany, zaburzenia fizyczne niezwiązane z uszkodzeniami ciała lub stosowanie środków przeciwbólowych były oceniane jako sytuacje, w których ból nie był nieodczuwany, lecz całkowicie nieobecny. Wyniki te wspierają pogląd, że ból może czasami istnieć, nawet jeśli nie jest świadomie odczuwany. Ustalenia te są zgodne z poglądami reprezentacjonistycznymi i funkcjonalistycznymi, które traktują ból jako mentalną reprezentację uszkodzenia ciała, mogącą istnieć niezależnie od świadomości, i stanowią wyzwanie dla opisanego wyżej standardowego” poglądu. Badanie to porusza ważne pytania dotyczące roli języka, kontekstu kulturowego i konstrukcji scenariuszy w kształtowaniu potocznych przekonań na temat bólu, wskazując na luki w obecnym stanie wiedzy i sugerując kierunki przyszłych badań.

Abstrakt (EN)

The philosophical problem addressed in this thesis concerns the possibility of pain existing without conscious awareness. The standard view in the philosophy of mind states that pain must be conscious to exist. However, recent studies on folk intuitions regarding unfelt pain suggest that laypeople do not perceive pain as a necessarily conscious phenomenon. This study uses an experimental philosophy approach to further investigate folk intuitions about the possibility of unfelt pain. Building on Reuter and Sytsma's (2020) research, the study examines contextual, linguistic, and narrative influences on judgments about pain perception. The primary objective is to determine whether intuitions previously identified in English-speaking populations – that pain does not necessarily involve conscious awareness – are stable across languages. Additionally, this work explores whether different Polish expressions for pain (mieć ból [to have pain], był ból [there was pain], and boleć [to hurt]) and narrative perspective (first- vs. third-person) influence participants' linguistic intuitions and affect their judgment about whether pain can be unfelt. An online study involving 104 Polish-speaking participants was conducted to investigate these questions. The study consisted of two parts. In the first part, participants evaluated scenarios depicting situations where pain could be present but not consciously felt. They were asked to decide whether the protagonist of each story experienced pain without feeling it or did not experience it at all. In the second part, participants answered questions about their explicit beliefs regarding the possibility of unfelt pain. The study results showed limited support for Reuter and Sytsma's findings. While participants agreed with the possibility of unfelt pain when responding to direct questions, their responses were inconsistent with this intuition in scenario-based tasks. Further analysis showed significant participant response variability depending on the story's content. Participants were more likely to agree with the possibility of unfelt pain when presented with scenarios involving severe injuries. Scenarios featuring minor wounds, physical disturbances unrelated to bodily harm, or the use of painkillers were assessed as not involving unfelt pain but rather the absence of pain altogether. These results support the notion that pain can sometimes be present even when it is not consciously felt. The findings align with representationalist and functionalist perspectives, which view pain as a mental representation of bodily harm that can exist independently of conscious awareness, opposing the standard view. This research raises important questions about the role of language, cultural context, and scenario design in shaping intuitive beliefs about pain, identifying gaps in current knowledge, and suggesting future research directions.

Słowa kluczowe PL
Ból Nieodczuwany
Percepcja Bólu
Eksperymentalna Filozofia Umysłu
Intuicje Potoczne
Świadomość
Inny tytuł
Czy ból może być nieodczuwany? Wnioski z filozofii eksperymentalnej
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty