Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Ocena pamięci słuchowej u dzieci ze spektrum autyzmu

Autor
Dziewulska, Wiktoria
Promotor
Siudzińska, Natalia
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Przedmiotem mojej pracy jest pamięć słuchowa słowna, zdaniowa i tekstowa dzieci w wieku od czwartego do siódmego roku życia, u których zostały stwierdzone zaburzenia ze spektrum autyzmu. Celem prezentowanych badań jest sprawdzenie, czy dzieci w spektrum autyzmu mają większe ograniczenia/opóźnienia w zakresie pamięci słuchowej niż dzieci neurotypowe. Dodatkowo ocenie poddano umiejętność zapamiętywania i odtwarzania dłuższego tekstu. Badania przeprowadzono na terenie Przedszkola Terapeutycznego w Grodzisku Mazowieckim. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały zawierają teoretyczne podstawy pracy. Rozdział pierwszy przedstawia charakterystykę zaburzenia, jakim jest spektrum autyzmu. Drugi rozdział z kolei został poświęcony charakterystyce jednej z najważniejszych funkcji mózgu człowieka, a mianowicie pamięci i jej typom. Kolejny rozdział zawiera metodologię badań własnych, a więc cel i zakres badań, techniki badawcze, a także narzędzie i charakterystykę badanych dzieci. Rozdział czwarty – stanowiący podstawę pracy – to analiza uzyskanych wyników. Przeprowadzone badania wykazały, że dzieci z grupy kontrolnej, u których nie stwierdzono zaburzeń ze spektrum autyzmu, posiadają lepsze umiejętności w zakresie pamięci słuchowej niż dzieci z grupy badawczej. Wnioski, płynące z badań, zostały zaprezentowane w ostatnim – piątym rozdziale.

Słowa kluczowe PL
pamięć słuchowa
spektrum autyzmu
autyzm
pamięć
pamięć krótkotrwała
koncentracja uwagi
Inny tytuł
Assessment of auditory memory in children with autism spectrum disorder
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty