Licencja
Ocena pamięci słuchowej u dzieci ze spektrum autyzmu
Abstrakt (PL)
Przedmiotem mojej pracy jest pamięć słuchowa słowna, zdaniowa i tekstowa dzieci w wieku od czwartego do siódmego roku życia, u których zostały stwierdzone zaburzenia ze spektrum autyzmu. Celem prezentowanych badań jest sprawdzenie, czy dzieci w spektrum autyzmu mają większe ograniczenia/opóźnienia w zakresie pamięci słuchowej niż dzieci neurotypowe. Dodatkowo ocenie poddano umiejętność zapamiętywania i odtwarzania dłuższego tekstu. Badania przeprowadzono na terenie Przedszkola Terapeutycznego w Grodzisku Mazowieckim. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały zawierają teoretyczne podstawy pracy. Rozdział pierwszy przedstawia charakterystykę zaburzenia, jakim jest spektrum autyzmu. Drugi rozdział z kolei został poświęcony charakterystyce jednej z najważniejszych funkcji mózgu człowieka, a mianowicie pamięci i jej typom. Kolejny rozdział zawiera metodologię badań własnych, a więc cel i zakres badań, techniki badawcze, a także narzędzie i charakterystykę badanych dzieci. Rozdział czwarty – stanowiący podstawę pracy – to analiza uzyskanych wyników. Przeprowadzone badania wykazały, że dzieci z grupy kontrolnej, u których nie stwierdzono zaburzeń ze spektrum autyzmu, posiadają lepsze umiejętności w zakresie pamięci słuchowej niż dzieci z grupy badawczej. Wnioski, płynące z badań, zostały zaprezentowane w ostatnim – piątym rozdziale.