Licencja
Normalizacja polskiej wersji Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych CLT
Abstrakt (PL)
Pomiar zasobu leksykalnego dzieci w wieku przedszkolnym ma kluczowe znaczenie. Jest dobrym predyktorem wielu cech poznawczych, np. zdolnością do kategoryzacji (Gopnik, Choi i Baumberger, 1996), rozwoju umiejętności czytania ze zrozumieniem (Wagner, Muse i Tannenbaum, 2006), a także pozwala na wstępne rozpoznanie rozwojowego zaburzenia językowego (Leonard and Deevy, 2004). Stosowane przez logopedów oraz pedagogów testy oraz metody badawcze mogą powodować błędną diagnozę rozwojowego zaburzenia językowego u dzieci dwujęzycznych, a także nie pozwalają na poprawne oszacowanie ich zasobu leksykalnego. W swojej pracy opisuję metodę konstruowania równoległych testów oceniających zasób słownika biernego oraz czynnego u dzieci. Zapewniam normy dla dzieci jednojęzycznych w wieku od 3 do 6 lat oraz sprawdzam, jakie czynniki demograficzne wpływają na wyniki w poszczególnych zadaniach testu. Wyniki we wszystkich zadaniach znacznie wzrastają wraz z wiekiem. Narzędzie jest niezależne od różnic regionalnych w używanym słownictwie w różnych regionach Polski. Badania potwierdzają, że znormalizowany test stanowi wiarygodne narzędzie diagnostyczne, które pozwala na precyzyjne interpretowanie wyników testu w odniesieniu do reprezentatywnej, pod względem płci oraz wielkości miejsca zamieszkania, populacji.
Abstrakt (EN)
Measuring the vocabulary of preschool children is crucial. It is a good predictor of many cognitive traits, such as the ability to categorize (Gopnik, Choi and Baumberger, 1996), the development of reading comprehension skills (Wagner, Muse and Tannenbaum, 2006), and allows for the initial diagnosis of a developmental language disorder (Leonard and Deevy, 2004). The tests and research methods used by speech therapists and educators can cause misdiagnosis of developmental language disorder in bilingual children, and do not allow correct estimation of their lexical resources. In my work, I describe a method of constructing parallel tests to assess the passive and active vocabulary of children. I provide norms for monolingual children between the ages of 3 and 6, and examine what demographic factors affect performance on individual test tasks. Scores on all tasks increase significantly with age. The tool is independent of regional differences in the vocabulary used in different regions of Poland. The research confirms that the standardized test is a reliable diagnostic tool that allows accurate interpretation of the test results for a representative, in terms of gender and size of place of residence, population.