Licencja
Incorrect pronunciation of the sound [r] in bilingualism - a case study of a Polish-French bilingual person.
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca ma na celu zbadać wpływ polskiej wady wymowy występującej u osoby dwujęzycznej na jej wymowę w języku francuskim. W badaniu wzięło udział sześć osób dwujęzycznych, które w młodości zaczęły przyswajać dwa języki jednocześnie. Pięć osób, u których nie występowała żadna wada wymowy były grupą kontrolną. Wszystkich uczestników poproszono o przeczytanie czterech tekstów w języku polskim i francuskim. Analizę wpływu wady wymowy przeprowadzono na nagraniach otrzymanych od Uczestnika 1 w programie komputerowym do akustycznej analizy mowy i zjawisk fonetycznych Praat. Mimo że głoska [r] różni się w językach polskim i francuskim pod względem miejsca artykulacji, badanie wykazało znaczny wpływ polskiej wady wymowy na artykulację francuskiej głoski [r]. Uczestnik 1 przejawia stałe zaburzenia wymowy głoski [r] zarówno w języku polskim, jak i francuskim, charakteryzujące się nieprawidłowym ułożeniem języka i jego niewystarczającą wibracją. Pozycja głoski [r] w słowie lub sylabie znacząco wpływa na jej artykulację, z zauważalnymi trudnościami w wytwarzaniu prawidłowego dźwięku na początku wyrazu oraz na końcu.
Abstrakt (EN)
The present study aims to investigate the effect of a Polish speech impairment present in a bilingual person on their pronunciation in French. The study included six bilinguals who began acquiring two languages simultaneously at a young age. Five people with no speech impairments were the control group. All participants were asked to read four texts in Polish and French. The impact of the speech impairment was analyzed based on recordings obtained from Participant 1 using Praat, a computer program for the acoustic analysis of speech and phonetics. The study showed a significant impact of the Polish speech impairment on the articulation of the French [r] sound. Participant 1 exhibits consistent issues with the [r] sound in both Polish and French, characterized by incorrect tongue placement and insufficient vibration. The position of the [r] sound within a word or syllable significantly affects its articulation, with notable difficulties in producing the correct sound in word-initial and word-final positions.