Licencja
Intertekstualność w adaptacji filmowej – analiza na podstawie filmu Chłopi (2023) Doroty Kobieli-Welchman i Hugh Welchmana
Abstrakt (PL)
Związki filmu i literatury wydają się być bardzo silne, gdyż to z materii literackiej najczęściej powstają adaptacje filmowe. Dzieło filmowe jest na tyle złożone, że operuje również wieloma chwytami wywodzącymi się ze sztuk innych od literatury – jak malarstwo czy muzyka. Wszelkie takie związki opisywane już były przez badaczy wielokrotnie. Wybrane zostały spośród tych rozważań terminy związane z tworzeniem adaptacji filmowej oraz z nawiązywaniem w filmie do innych dziedzin sztuki – w kontekście definicji intertekstualności. Później pojęcia te zostały zestawione z analizą filmowej adaptacji powieści Reymonta z 2023 – Chłopi (w reżyserii Doroty Kobieli-Welchman oraz Hugh Welchmana). Zestawienie ze sobą tych pojęć jest o tyle ważne, że do tej pory nie udało się ustalić, jakie relacje dzielą źródło literackie, adaptację i konteksty wykraczające poza materię literacką, a nawiązujące do innych sztuk. Intertekstualność w adaptacji przejawiać się może w cytatach, aluzjach czy napięciach powstałych pomiędzy dziełem głównym a innymi kontekstami kulturowymi. Celem rozważań w tej pracy jest więc ustalenie tych wszelkich zależności, które ujawniają się w filmie Welchmanów.