Licencja
Prawnokarne ograniczenia reklamy
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca odnosi się do analizy zagadnień reklamy, promocji i sponsoringu w odniesieniu do produktów sensytywnych, takich jak napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz gry hazardowe. Celem pracy jest zbadanie relacji między rozumieniem reklamy w marketingu i w prawie, podkreślenie złożoności systemu prawa reklamy w Polsce, wskazanie zasadności normowania reklamy, szczególnie w zakresie produktów sensytywnych, jak również zbadanie jaki wpływ mają zmiany dokonujące się w zakresie popularności reklamy w Internecie na ilość popełnianych przestępstw pośrednio przez analizę danych dotyczących wszczynanych postępowań przygotowawczych z zakresu przestępstw nieprzestrzegania ograniczeń reklamy napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych i gier hazardowych. Dwa pierwsze rozdziały stanowią część teoretyczną, w której nakreślono zagadnienia reklamy, promocji i sponsoringu z perspektywy prawa i marketingu. Rozdział trzeci dotyczy analizy prawnokarnych ograniczeń reklamy, promocji i informowania o sponsorowaniu w zakresie napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych oraz gier hazardowych. Natomiast rozdział czwarty stanowi część badawczą, opartą na danych uzyskanych z komend wojewódzkich Policji, które dotyczą liczby postępowań przygotowawczych dotyczących przestępstw nielegalnej reklamy wskazanych produktów i sposobów ich zakończenia.
Abstrakt (EN)
This thesis addresses the analysis of advertising, promotion and sponsorship issues in relation to sensitive products such as alcoholic beverages, tobacco products and gambling. The purpose of the thesis is to examine the relationship between the understanding of advertising in marketing and law, to highlight the complexity of the advertising law system in Poland, to point out the legitimacy of the normalization of advertising, especially in the area of sensitive products, as well as to examine the impact of the changes taking place in the popularity of advertising on the Internet on the number of crimes committed, indirectly by analyzing data on pre-trial proceedings initiated for the crimes of non-compliance with advertising restrictions on alcoholic beverages, tobacco products and gambling. The first two chapters constitute the theoretical part, which outlines the issues of advertising, promotion and sponsorship from the perspective of law and marketing. The third chapter deals with an analysis of the criminal law restrictions on advertising, promotion and information on sponsorship in the areas of alcoholic beverages, tobacco products and gambling. The fourth chapter is the research part, based on data obtained from the voivodeship police headquarters, which relates to the number of pre-trial investigations into crimes of illegal advertising of designated products and the ways in which they were terminated.