Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Zielony płomień w internecie. Polskie organizacje skautowe i harcerskie w mediach społecznościowych na przykładzie Skautów Europy i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej

Autor
Borządek, Marta
Promotor
Pawelec, Radosław
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W XXI wieku media społecznościowe stały się jednym z głównych nośników informacji dla organizacji pozarządowych. Do takich grup należą między innymi ruchy harcerskie, takie jak Skauci Europy oraz Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej. Wymienione organizacje na co dzień działają w oparciu o naturę i wychowanie młodego człowieka w myśl aktywności fizycznej. Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie i zaprezentowanie sposobu, w jaki odbywa się komunikacja wymienionych grup harcerskich za pośrednictwem mediów społecznościowych, jakimi są portale Facebook i Instagram. Pierwsza część pracy przybliża historię i pedagogikę omawianych organizacji harcerskich oraz charakterystykę analizowanych mediów społecznościowych. Druga część to przedstawienie metodologii badań własnych. W trzeciej części przeprowadzona została analiza jakościowa postów, które ukazywały się na profilach na Instagramie i Facebooku Skautów Europy oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, przez dwa miesiące tj. we wrześniu 2023 roku oraz w lutym 2024 roku. W przypadku Facebooka analizie poddano tematykę posta, liczbę i rodzaj reakcji oraz liczbę udostępnień wskazanej treści. W przypadku Instagrama, badaniom poddana została treść aktualności, liczba polubień oraz forma w jakiej ukazał się konkretny wpis.

Abstrakt (EN)

In the 21st century, social media have become one of the main information carriers for non-governmental organizations. Such groups include, among others, scouting movements such as Scouts of Europe and the Scouting Association of the Republic of Poland. The organizations mentioned above operate on a daily basis based on the nature and upbringing of young people in terms of physical activity. The aim of this work is to analyze and present the way in which the above-mentioned scout groups communicate via social media, such as Facebook and Instagram. The first part of the work presents the history and pedagogy of the discussed scout organizations and the characteristics of the analyzed social media. The second part is a presentation of the own research methodology. In the third part, a qualitative analysis of posts that appeared on the Instagram and Facebook profiles of Scouts of Europe and the Scouting Association of the Republic of Poland was carried out for two months, i.e. in September 2023 and February 2024. In the case of Facebook, the subject of the post, the number and type of reactions and the number of shares of the indicated content were analyzed. In the case of Instagram, the research covered the content of news, the number of likes and the form in which a specific entry was published.

Słowa kluczowe PL
Media społecznościowe
Facebook
Instagram
harcerstwo
Federacja Skautingu Europejskiego
Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej
Inny tytuł
Green Flame on the Internet. Polish Scout Organizations on Social Media on Example of Scouts of Europe and Scouting Association of the Republic of Poland
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-23
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty