Licencja
Obraz siebie, obraz ciała a regulacja emocji u preadolescentów wychowujących się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy było sprawdzenie związku pomiędzy doświadczeniem opieki zastępczej a obrazem siebie, swojego ciała oraz regulacji emocji u preadolescentów przebywających w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych. Zbadano 43 osoby w wieku szkolnym, 23 przebywały w rodzinie pochodzenia, a 20 w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych. Badanie odbyło się stacjonarnie na terenie instytucji, do których uczęszczali badani preadolescenci. Do badania obrazu siebie użyto Kwestionariusz Autopercepcji dla dzieci (Self-Perception Profile for children; Susan Harter, 2012). Obraz ciała badano przy pomocy Skali Satysfakcji z Ciała dla Dzieci (Body Esteem Scale for Children; Mendelson, Mendelson, White,1994,1997), Skali Oceny Ciała w wersji dla dzieci (Figure Rating Scale for Children, Collins, 1991) oraz dwóch podskal Kwestionariusza Autopercepcji dla dzieci: wygląd zewnętrzny oraz kompetencje sportowe. Do oceny regulacji emocji użyto Kwestionariusz Regulacji Emocji dla Dzieci i Młodzieży (Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents; Gullone, Taffe, 2012). W badaniu postawiono trzy hipotezy, pozytywnie zweryfikowano jedną, dotyczącą mniejszej satysfakcji z ciała w grupie preadolescentów przebywających w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych.
Abstrakt (EN)
The aim of this study was to examine the relationship between the experience of foster care and self-image, body image, and emotional regulation in preadolescents residing in foster care institutions. A total of 43 school-aged individuals were studied, with 23 living in their family of origin and 20 in foster care institutions. The research was conducted on-site at the institutions attended by the preadolescents. The Self-Perception Profile for Children (Susan Harter, 2012) was used to assess self-image. Body image was examined using the Body Esteem Scale for Children (Mendelson, Mendelson, White, 1994, 1997), the Figure Rating Scale for Children (Collins, 1991), and two subscales from the Self-Perception Profile for Children: physical appearance and athletic competence. The Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (Gullone, Taffe, 2012) was used to assess emotional regulation. Three hypotheses were proposed in the study, with one being positively verified, which concerned the lower body satisfaction among preadolescents residing in care institutions.