Licencja
Polka z Paryża. Analiza krytycznej, francuskojęzycznej i polskiej recepcji sztuki Aliny Szapocznikow w jej okresie paryskim (1963-1973)
Abstrakt (PL)
Praca „Polka z Paryża. Analiza krytycznej, francuskojęzycznej i polskiej recepcji sztuki Aliny Szapocznikow w jej okresie paryskim (1963–1973)” bada recepcję twórczości Aliny Szapocznikow we Francji, Belgii, Szwajcarii i w Polsce w czasie pobytu artystki w Paryżu. Szapocznikow, polska rzeźbiarka żydowskiego pochodzenia, przeniosła się razem z rodziną do stolicy Francji w 1963 roku i mieszkała tam aż do 1973 roku, kiedy zmarła na raka. Mimo tego, że był to jeden z najproduktywniejszych okresów w jej karierze, charakteryzujący się ikonicznymi rzeźbami, jej prace nie spotkały się z dużym uznaniem we Francji. Z tego powodu francuska recepcja nie była nigdy w centrum badań nad twórczością artystki. Celem pracy jest porównanie francuskojęzycznej i polskiej krytyki oraz zrewidowanie obecnej narracji na temat sukcesów artystki za granicą. Praca analizuje francuskie i polskie reakcje krytyczne na wystawy Szapocznikow, ukazując różnice w postrzeganiu jej twórczości w obu kontekstach. Pod uwagę brane są szczególnie wystawy indywidualne artystki w Galerie Florence Houston-Brown w Paryżu (1967), w Zachęcie w Warszawie (1967), w Galerie Cogeime w Brukseli (1968), w Galerie Aurora w Genewie (1971) oraz pośmiertna wystawa w Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (1973). Przedmiotem analizy są artykuły prasowe, recenzje, katalogi i materiały reklamowe wystaw oraz inne dokumenty, związane z ich organizacją, przebiegiem i recepcją. Poprzez analizę porównawczą praca dostarcza zniuansowany obraz Szapocznikow wytworzony przez krytykę francuskojęzyczną i polską, a także przedstawia zrewaloryzowaną historię przebiegu kariery artystki za granicą.
Abstrakt (EN)
“The Polish Artist from Paris. An Analysis of Critical, Francophone and Polish Reception of Alina Szapocznikow’s Art during Her Parisian Period (1963–1973)” examines the reception of Alina Szapocznikow's work in France, Belgium, Switzerland, and Poland during the artist's stay in Paris. Szapocznikow, a Polish sculptress of Jewish descent, moved with her family to Paris in 1963 and lived there until 1973, when she died of cancer. Although this was one of the most productive periods in her career, characterized by iconic sculptures, her work did not gain significant recognition in France. As a result, the French reception has never been in the center of studies on the artist's work. The aim of the thesis is to compare Francophone and Polish reception and to revise the current narrative about the artist's successes abroad. The thesis analyzes French and Polish receptions of Szapocznikow's exhibitions, underlining differences in the perception of her work in both contexts. Special attention is given to the artist's solo exhibitions at Galerie Florence Houston-Brown in Paris (1967), Zachęta in Warsaw (1967), Galerie Cogeime in Brussels (1968), Galerie Aurora in Geneva (1971), and the posthumous exhibition at the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (1973). The analysis focuses on press articles, reviews, exhibition catalogs, promotional materials, and other documents related to the organization, course, and reception of these exhibitions. Through a comparative analysis, the thesis provides a nuanced image of Szapocznikow as constructed by Francophone and Polish critics, and presents a reevaluated history of the artist's career abroad.