Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Koncepcja Porozumienia bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga (1934-2015) i jej wykorzystanie w pracy wychowawczej

Autor
Doktor, Anna
Promotor
Kamińska, Janina
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca magisterska koncentruje się na przedstawieniu koncepcji Porozumienia bez Przemocy [dalej PbP] Marshalla B. Rosenberga (1934-2015) i jej wykorzystaniu w pracy wychowawczej z małymi dziećmi. Celem było przedstawienie i zagłębienie się w podstawy komunikacji, której źródłem jest empatia oraz czy po jej stosowaniu w praktyce można zauważyć efekty stosowania. Analizie zostały poddane prace autorstwa Rosenberga oraz książki, ćwiczenia i poradniki napisane przez innych autorów, którzy dostrzegli korzyści z stosowania PbP. Analiza pokazała, jak dużą różnicę można zauważyć, porównując stosowanie komunikatów, które są przesiąknięte przemocą i brakiem zrozumienia a postrzeganiem i zwracaniem się do drugiej osoby z miłością i empatią. O tym jakie rezultaty daje stosowanie czterech kroków, mówią sami nauczyciele, który na co dzień ich stosują w pracy z dziećmi. Na podstawie zebranych przeze mnie materiałów dotyczących tego tematu, można stwierdzić, że ta koncepcja zaczyna co raz bardziej rozwijać się w Polsce, czego przejawem są ukazujące się w co raz większej liczbie publikacje dotyczące pracy i stylu życia użyciu wykorzystaniem Porozumienia bez Przemocy.

Abstrakt (EN)

The master's thesis focuses on presenting the concept of Nonviolent Communication [NVC] by Marshall B. Rosenberg (1934-2015) and its application in educational work with young children. The aim was to present and delve into the foundations of communication rooted in empathy and to explore whether its practical application shows noticeable effects. The analysis included Rosenberg's works as well as books, exercises, and guides written by other authors who recognized the benefits of using NVC. The analysis demonstrated the significant difference observed when comparing communication saturated with violence and lack of understanding to perceiving and addressing others with love and empathy. The results of applying the four steps are reported by teachers who use them daily in their work with children. Based on the materials I gathered on this topic, it can be concluded that this concept is increasingly developing in Poland, as evidenced by the growing number of publications on the use and lifestyle application of Nonviolent Communication.

Słowa kluczowe PL
przemoc
komunikacja
empatia
porozumienie
dawanie z serca
nauczyciel
dziecko
uczeń
Inny tytuł
The concept of Nonviolent Communication by Marshall B. Rosenberg (1934-2015) and its application in educational work with young children.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-27
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty