Atrybuty jakości usługi prawniczej-weryfikacja empiryczna

Author
Kłosowski, Andrzej
Promoter
Karasiewicz, Grzegorz
Publication date
2015-02-19
Abstract (PL)

Teoretyczną podstawą pracy jest podejście relacyjne w marketingu, które paradygmat jakości usług wiąże nie tylko z potrzebami nabywców, ale również z ich oczekiwaniami i wymaganiami jako determinantami finalnej percepcji jakości. Badanie atrybutów jakości w rozumieniu odrębnych podmiotów procesu świadczenia usług prawniczych i określenie źródeł oraz rozpiętości istniejących luk jest kluczowym przedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej. W czterech rozdziałach pracy omówiono zarówno marketingowy aspekt jakości jako źródła dyferencjacji i pozycjonowania oferty usługowej kancelarii prawniczych, jak i jej postrzeganie przez poszczególnych uczestników rynku usług prawniczych. Wyniki badania empirycznego i wyprowadzone na ich podstawie wnioski nadają pracy, obok naukowego, również walor pragmatyczny szczególnie istotny dla praktyków prawa jako dziedziny aktywności gospodarczej.

Abstract (EN)

The theoretical basis of the dissertation is relational marketing approach related by quality paradigm not only with the needs of customers but also with their expectations and demands being the key determinants of final perception of quality. Discrepancies in the perception of quality and the evaluation of such quality through the prism of the two perspectives - internal (provider) and external (customer) - leads to certain gaps that constitute the basic research area of this doctoral thesis in terms of determining their essence and graduated span. Thus, a key element of this thesis is researching the attributes of service quality and the manner in which this concept is understood by various entities participating in the process of rendering legal services, combined with identifying the potential sources and extend of gaps or divergences in these various perspective. Four chapters of this thesis are devoted to investigating both, the marketing aspect of quality as a source of differentiating legal services and the positioning of law firms’ offers and the manner in which this is perceived by particular participants in the legal services market. The results of an empirical study and the conclusions derived therefrom make the dissertation particularly important for legal practitioners.

Keywords EN
service quality
legal services
relationship marketing
SERVQUAL
Gap Model
Alternative Title
The attributes of legal services quality - empirical verification
Defence date
2015-10-14
Open access license
Closed access