Licencja
La inclusión educativa y laboral de las personas jóvenes no cisheteronormativas en América Central
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza sytuacji młodych osób niecisheteronormatywnych w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Centralnej, osadzona w kontekście politycznym oraz ukazana z perspektywy zjawiska ninis (osób w wieku 15-24 lat, które ani się nie uczą, ani nie pracują). Główną osią rozważań są polityki i legislacje, które przyczyniają się do włączenia analizowanej grupy do systemu edukacji oraz rynku pracy, a przywołanie okoliczności ich uchwalenia pozwala dostrzec, co wpłynęło na umieszczenie tych polityk w agendzie oraz implementację. Ponadto, zestawienie sytuacji z sześciu krajów (Gwatemali, Hondurasu, Salwadoru, Nikaragui, Kostaryki oraz Panamy) umożliwia określenie kierunku zmian i tendencji obecnych w regionie, które kształtują dynamikę relacji pomiędzy oczekiwaniami mniejszości seksualnych a decyzjami osób rządzących. Interakcja ta generuje szereg tematów pojawiających się we współczesnej rzeczywistości społeczno-politycznej, które okazują się kluczowe w rozumieniu rozwoju inkluzywnych polityk publicznych, dających możliwość aktywnego uczestnictwa osób niecisheteronormatywnych w edukacji oraz życiu zawodowym.
Abstrakt (EN)
The aim of this master's thesis is to analyze the situation of non-cis-heteronormative young people in Spanish-speaking countries of Central America, framed within a political context and viewed through the lens of the NEET phenomenon (individuals aged 15-24 who are neither working nor studying). The focus of the analysis is on policies and legislation that contribute to the inclusion of this group in the education system and the labor market. By examining the circumstances surrounding the enactment of these policies, the study seeks to uncover the factors that influenced their inclusion on the political agenda and their subsequent implementation. Furthermore, a comparison of the situation across six countries (Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, and Panama) allows for the identification of trends and directions of change in the region, shaping the dynamics between the expectations of sexual minorities and the decisions of governing bodies. This interaction generates a range of issues present in the contemporary socio-political reality, which are crucial for understanding the development of inclusive public policies that enable the active participation of non-cis-heteronormative individuals in education and professional life.
Abstrakt (inny)
El presente trabajo tiene como objetivo analizar la situación de las personas jóvenes no cisheteronormativas en los países hispanohablantes de América Central, con un enfoque que combina el contexto político y la perspectiva del fenómeno nini (jóvenes de entre 15 y 24 años que ni estudian ni trabajan). El análisis se centra en las políticas y legislaciones destinadas a promover la inclusión de este grupo en los ámbitos educativo y laboral. En este marco, se examinan las circunstancias en las que dichas políticas fueron promulgadas, lo cual permite identificar los factores que impulsaron su incorporación en la agenda pública y su posterior implementación. Asimismo, se realiza una comparación entre seis países de la región (Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica y Panamá) con el fin de detectar tendencias comunes y direcciones de cambio que configuran la dinámica entre las expectativas de las minorías sexuales y las decisiones gubernamentales. Esta interacción pone de relieve una serie de cuestiones fundamentales en la realidad sociopolítica contemporánea, esenciales para comprender el desarrollo de políticas públicas inclusivas que promuevan la participación activa de las personas jóvenes no cisheteronormativas en la educación y el mercado laboral.