Licencja
Rola #BodyPositive w przełamywaniu stereotypu piękna kobiecego ciała wśród polskich użytkowniczek aplikacji Instagram
Abstrakt (PL)
Rosnąca popularność ruchu #BodyPositive oraz jego wpływ na zachowania polskojęzycznych użytkowniczek platformy Instagram stały się powodem do napisania niniejszej pracy ,,Rola #BodyPositive w przełamywaniu stereotypu piękna kobiecego ciała wśród polskich użytkowniczek aplikacji Instagram”. Podstawowym celem podjęcia tego tematu była próba znalezienia odpowiedzi, przy pomocy przeprowadzonych badań ilościowych oraz analizy treści związanych z ciałopozytywnością, na postawioną hipotezę ,,Ruch #BodyPositive w polskich mediach społecznościowych jest istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost akceptacji własnego ciała wśród Polek”. Problemami badawczymi niniejszej pracy były pytania: - w jaki sposób użytkownicy polskich mediów społecznościowych interpretują przekazywany na tej platformie wizerunek kobiety i od jakich czynników ta interpretacja może zależeć (wiek, miejsce zamieszkania, styl życia itp.)? - W jaki sposób przedstawiany jest wizerunek kobiecego ciała w polskich mediach społecznościowych? Jakie są jego główne wyznaczniki? - Czy promotorzy #BodyPositive kształtują i kreują nowy wizerunek kobiecego ciała? W jaki sposób? - Jaka jest geneza ruchu #BodyPositive? Jakie czynniki sprawiły, że stał się popularny? - Czy ruch #BodyPositive ma wpływ na wzrost samoakceptacji własnego ciała wśród Polek? Praca została napisana w oparciu o materiały źródłowe z literatury naukowej, oraz informacje dostępne w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dostępnych na platformie Instagram, które poddano analizie. Do celów badawczych wykorzystano metodę ilościową. W badaniu właściwym wzięło udział 145 respondentów. W badaniach przeprowadzonych celem napisania niniejszej pracy wykazano, że respondenci zaczęli zauważać pozytywną zmianę w przedstawianiu wizerunku kobiecego ciała przez propagatorów ruchu #BodyPositive. Badani zauważyli, że ruch ten z roku na rok staje się coraz bardziej popularny, a jego wpływ na budowanie pozytywnej samooceny ocenili jako bardzo znaczący. Ruch #BodyPositive powstał, by promować akceptację dla różnorodności cielesnej i pozytywne podejście do wyglądu i to respondenci ocenili jako najistotniejszy czynnik wpływający na zmianę zachowań wśród konsumentów tych platform.
Abstrakt (EN)
The growing popularity of the #BodyPositive movement and its impact on the behavior of Polish female users of the Instagram platform became the reason for writing this thesis ,,The role of #BodyPositive in breaking beauty stereotypes about women’s bodies among female Polish Instagram users''. The primary purpose of choosing this topic was to try to find an answer, with the help of the conducted research and content analysis related to body positivity, to the hypothesis, The #BodyPositive movement in Polish social media is an important factor in increasing the acceptance of their bodies among Polish women. The research problems of the present study were the questions: - how do Polish social media users interpret the image of women that is presented on this platform, and on what factors this interpretation may depend (age, place of residence, lifestyle, etc.)? - How is the image of the female body presented in Polish social media? What are its main determinants? - Do #BodyPositive promoters develop and create a new image of the female body? In what ways? - What is the genesis of the #BodyPositive movement? What factors have made it popular? - Does the #BodyPositive movement have an impact on increasing self-acceptance of their own bodies among Polish women? The thesis was written based on source materials from the scientific literature, and information available on the Internet, with a particular focus on materials available on the Instagram platform, which were analyzed. A quantitative method was used for research purposes. 145 respondents took part in the main survey. The research conducted for the purpose of writing this thesis showed that respondents began to notice a positive change in the presentation of women's body image by promoters of the #BodyPositive movement. The respondents noted that the movement is becoming more popular every year, and they rated its impact on building positive self-esteem as very significant. The #BodyPositive movement was created to promote acceptance of bodily diversity and a positive attitude toward appearance, and this was rated by respondents as the most significant factor influencing behavior change among consumers of these platforms.