Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Organizational learning systems in the hybrid work model : lessons learned from the action research based on FITOEXPORT project

Autor
Rosiak, Tomasz
Postuła, Agnieszka
Data publikacji
2022
Abstrakt (PL)

Artykuł prezentuje przykład wprowadzenia zarządzania strategicznego i podejścia opartego na uczeniu się w instytucji sektora publicznego. Przy wykorzystaniu podejścia systemowego, pokazano przykład organizacji, która buduje procesy uczenia się, opierając się na możliwości pracy hybrydowej. Celem artykułu jest zaprezentowanie fragmentu diagnozy Inspekcji pod kątem organizacyjnego uczenia oraz analiza rozwiązań podnoszących efektywność działania Inspekcji, a także wsparcie przy tworzeniu strategii. W tym celu posługujemy się metodą action research (badania w działaniu), która umożliwia wejście w interakcję z organizacją już w trakcie badań. Dzięki temu na etapie planowania i wdrażania rozwiązań były zbudowane fundamenty pod zmianę organizacyjną. W części empirycznej artykułu opisujemy studium przypadku ilustrujące pierwsze efekty funkcjonowania nowych rozwiązań. Wnioski z przeprowadzonych prac nie ograniczają się jedynie do instytucji sektora publicznego, lecz mogą znaleźć zastosowanie również w organizacjach z sektora prywatnego funkcjonujących na zdecentralizowanych strukturach.

Abstrakt (EN)

The article exemplifies the implementation of strategic management and a learning-based approach in a public-sector institution. By using a systems approach, we show a case of an organization that is developing learning processes relying on hybrid work. The aim of the article is to present a part of the diagnose of the Inspection in terms of organizational learning and the analysis of solutions increasing the effectiveness of the Inspection and support in creating the strategy. For this purpose we use the action research method, which allows for the interaction with an organization during research. As a result, the foundations for organizational change were built at the stage of planning and implementing solutions. In the empirical part of the article, we describe a case study illustrating the first effects of new solutions. The conclusions of our work are not limited to public-sector institutions but can also be applied in private-sector organizations operating on the basis of decentralized structures.

Słowa kluczowe PL
administracja publiczna
podejście systemowe
innowacja
uczenie się
przedsiębiorstwo hybrydowe
Dyscyplina PBN
nauki o zarządzaniu i jakości
Czasopismo
Organizacja i Kierowanie
Zeszyt
1
Strony od-do
131-141
ISSN
0137-5466
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty