Licencja
Znaczenie rachunkowości behawioralnej w branży outsourcingu usług księgowych
Abstrakt (PL)
W pracy opisano zagadnienia szeroko związane z pojęciem rachunkowości behawioralnej. Przedstawiono obszary badań z tej dziedziny, zarówno z dorobku polskiego, jak i światowego, a także wymieniono jej najważniejszych badaczy. Omówiono teorie wykorzystywane w badaniach z tego zakresu, w tym teorię oczekiwań czy behawioralną teorię decyzji. Ponadto przeanalizowano nawiązania do innych dziedzin naukowych. Scharakteryzowano również zawód księgowego poprzez nakreślenie obszarów wykonywanych w tym zawodzie czynności. Uwzględniono w analizie tradycyjny podział rachunkowości na finansową oraz zarządczą. Podkreślono także znaczenie znajomości regulacji prawnych. Następnie opisano pojęcie outsourcingu oraz przedstawiono jego przykładowe rodzaje, takie jak outsourcing zagraniczny czy co-sourcing. Omówiono zalety i wady tego rozwiązania. Przeanalizowano również wymiar behawioralny outsourcingu usług księgowych, a także poruszono temat kompetencji. W części empirycznej pracy opisano wyniki obserwacji własnej otoczenia outsourcingowego oraz badania ankietowego, dotyczącego kompetencji twardych i miękkich w zawodzie księgowego. Na podstawie ich analizy wskazano cechy charakterystyczne, odróżniające księgowość wewnętrzną od outsourcingu usług księgowych. Podkreślono przy tym ich aspekty behawioralne. Na koniec uzasadniono, czy uwzględnianie powyższego podziału księgowości jest istotne dla badań z zakresu rachunkowości behawioralnej.