Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa

Znaczenie empirii jako podstawy wyjaśniania, prognozowania i praktyki w naukach społecznych

Autor
Kozłowski, Sebastian
Data publikacji
2021
Abstrakt (PL)

Rozważania przedstawione w artykule stanowić mają impuls do refleksji nad fundamentami, na których opierają się współczesne ustalenia naukowe. Celem podjętej analizy jest ukazanie wachlarza wątpliwości dotyczących dokładności i doskonałości współczesnych ustaleń badawczych w naukach społecznych, a w szczególności w dyscyplinie nauki o polityce. W rzeczywistości społecznej wciąż istnieje wiele ograniczeń zarówno po stronie człowieka jako podmiotu badającego rzeczywistość jak i niedoskonałości narzędzi, którymi się posługuje. W artykule omówione zostały postawy wobec naukowego sporu polegającego na konfrontacji paradygmatu scjentystycznego, osadzonego na gruncie empiryzmu, pozytywizmu z postmodernistycznym interpretacjonizmem, usytuowanym w ramach paradygmatu hermeneutycznego.

Abstrakt (EN)

The considerations presented in the article are to be an impulse to reflect on the foundations on which modern scientific discoveries are based. The aim of the analysis is to present a number of doubts as to the accuracy and perfection of contemporary research results in social sciences, in particular in the discipline of political science. In social reality there are still many limitations both on the part of the human being as the subject examining reality and the imperfections of the tools he uses. The article discusses attitudes towards scientific dispute consisting in the clash of the scientific paradigm based on empiricism and positivism with postmodern interpretivism within the hermeneutic paradigm will soon end.

Słowa kluczowe PL
empiria, opis, wyjaśnianie, intuicja, intrepretacjonizm, realizm
Dyscyplina PBN
nauki o polityce i administracji
Czasopismo
Studia Politologiczne
Zeszyt
59/2021
Strony od-do
27-49
ISSN
1640-8888
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2021-04-26
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa