License
Disability, Race, and the Black Satyr of the United States of America: The Case of Grover Underwood from Rick Riordan’s “The Lightning Thief” and Its Film Adaptation by Chris Columbus
Abstract (PL)
Celem artykułu jest zaprezentowanie metamorfozy Grovera Underwooda zachodzącej między powieścią Ricka Riordana (2005) Złodziej pioruna i filmową adaptacją tego utworu w reżyserii Chrisa Columbusa (2010). Ta postać w obu dziełach zostaje ukazana jako wykluczony członek społeczeństwa: w prawdziwym świecie – jako niepełnosprawny, w mitycznym zaś – jako satyr. Co więcej, w filmie Grover, grany przez czarnoskórego aktora, jest przedstawiony jako jednostka marginalizowana w jeszcze większym stopniu – jako reprezentant społeczności dyskryminowanej w USA. Tym samym różne wizerunki tego bohatera ujawniają wielopoziomowość wykluczenia i ukazują ideologiczne znaczenie współczesnej adaptacji przeznaczonej dla młodych odbiorców. Analiza komparatystyczna została przeprowadzona z perspektywy studiów nad recepcją oraz teorii krytycznej rasy.